Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.
Ole Alexander Saue
Schibsted har tapt 35 milliarder kroner siden sommeren
Schibsted-sjefen ønsker å selge seg ned i Adevinta. Men siden august har kursen på rubrikkvirksomheten rast med 45 prosent.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I 2019 skilte Schibsted ut sin internasjonale rubrikkvirksomhet og børsnoterte Adevinta.
27 august nådde aksjen den høyeste prisen noensinne på 188 kroner.
Men siden slutten av sommeren har luften gått helt ut av Adevinta-aksjen, og kursen er ned 45 prosent til 102,75 kroner. Det har gått hardt utover Schibsted, som er blitt påført et papirtap på nærmere 35 milliarder kroner, skriver Finansavisen.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund har tidligere signalisert at hun ønsker å gjøre et nedsalg. På topp var Adevinta-aksjene verdt hele 76 milliarder kroner.
– Den nåværende utviklingen i aksjekursen påvirker ikke strategien for vårt eierskap i Adevinta. Som vi har sagt tidligere planlegger vi å redusere eksponeringen i Adevinta i løpet av de kommende årene for å kunne gjøre attraktive investeringer innenfor vår kjernevirksomhet og for å rebalansere porteføljen vår, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted til Finansavisen.
Schibsted eier i dag 33 prosent av Adevinta.