Tallene fra årets første kvartal, viser at Schibsteds nyhetsmedier økte overskuddet sitt med 168 millioner kroner, sammenlignet med på samme tid i 2020.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund er naturligvis meget fornøyd med utviklingen.
– Det gleder meg enormt. Ikke minst med tanke på at de mediene har vært gjennom så lange og tøffe omstillingsrunder, er det veldig deilig å se at vi endelig er i ferd med å få litt solid luft under vingene, sier Skogen Lund til Medier24.
Konsernsjefen mener flere ting har bidratt til den positive utviklingen.
– Det er et resultat av veldig mye god journalistikk, ikke minst i forbindelse med Covid-19, der vi også har vunnet flere priser for dekningen, sier hun.
– Har krevd mye
Samtidig mener konsernsjefen at Schibsteds langsiktige plan for nyhetsmediene, nå viser seg å være vellykket.
– Jeg har også lyst til å fremheve at vi over mange år, og lenge før min inntreden, har satset på å investere i plattformer i media, sier hun.
Som eksempel viser Skogen Lund til at Schibsteds nyhetsmedier nå har felles plattformer for annonsering, abonnement og publisering.
Konsernsjefen forteller at systemene de nå bruker, har vært krevende å etablere.
– Det har krevd mye å få det på plass, men vi jobber nå veldig effektivt, koordinert og samordnet med dette.
– Det gjør at vi er i stand til å drive hele medievirksomheten mer effektivt enn før, uten å forringe kvaliteten. Det er litt av den interne hemmeligheten bak dette.
– Hvordan skal Schibsteds nyhetsmedier fortsette denne positive trenden?
– Vi har stor tro på at vil klare å vokse på de digitale abonnementene vil. Der har vi hatt mellom 20 og 30 prosent vekst i lang, lang tid, og det tror vi at vi skal klare å opprettholde.
Skogen Lund peker også på at nyhetsmediene i også satser på nye formater, som podkast og levende bilder i disse dager.
– Alt i alt er jeg veldig håpefull for fremtiden, på vegne av mediene.
«Apokalypsen» som ble positiv
– Hva tenker du om koronapandemiens påvirkning på medienes økonomi? Tror du vi er gjennom det verste nå?
– Det har vært en utvikling der. Det begynte jo veldig negativt, for det første som skjer i panikksituasjoner som i mars i fjor, er at alle slutter å annonsere, det skjedde jo, sier Skogen Lund.
Hun trekker også frem den store økningen i brukerengasjement og leserinntekter som nyhetsmediene så under pandemien.
– Annonsene har jo kommet tilbake, og vi har levert rekordresultater i mediedivisjonen i tre kvartaler på rad. Det store paradokset for oss, er at det som så ut som en slags apokalypse for et år siden, har snudd og endt opp med å bli en positiv trend for oss.
– Hvilke ringvirkninger tror du koronapandemien vil gi for nyhetsmediene i årene fremover?
– For det første er det viktig å huske at de påfølgende bølgene vi har sett etter den første bølgen i mars, ikke har forårsaket de samme endringene i atferd. Folk har ikke fått helt panikk på nytt.
– Nå vet vi hva dette er, og har vent oss til å håndtere det. Skulle vi få tilbakeslag og en fjerde og femte bølge, tror jeg ikke det vil gi de samme utslagene som vi så i mars i fjor.
Samtidig tror Skogen Lund at pandemien vil føre til varige endringer.
– Det er ingen tvil om at digitaliseringen har hoppet noen år frem i tid, og vi har fått helt andre vaner når det gjelder hvordan vi kommuniserer med hverandre, sier hun, og påpeker at hun tror vi vil reise mindre, og gjøre flere ting på nett.