Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund.

Dette mener Skogen Lund er «hemmeligheten» bak Schibsted-medienes opptur

– Det gleder meg enormt, sier Schibsteds konsernsjef om de gode tallene konsernets nyhetsmedier har levert.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tallene fra årets første kvartal, viser at Schibsteds nyhetsmedier økte overskuddet sitt med 168 millioner kroner, sammenlignet med på samme tid i 2020.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund er naturligvis meget fornøyd med utviklingen.

– Det gleder meg enormt. Ikke minst med tanke på at de mediene har vært gjennom så lange og tøffe omstillingsrunder, er det veldig deilig å se at vi endelig er i ferd med å få litt solid luft under vingene, sier Skogen Lund til Medier24.

Konsernsjefen mener flere ting har bidratt til den positive utviklingen.

– Det er et resultat av veldig mye god journalistikk, ikke minst i forbindelse med Covid-19, der vi også har vunnet flere priser for dekningen, sier hun.

– Har krevd mye

Samtidig mener konsernsjefen at Schibsteds langsiktige plan for nyhetsmediene, nå viser seg å være vellykket.

– Jeg har også lyst til å fremheve at vi over mange år, og lenge før min inntreden, har satset på å investere i plattformer i media, sier hun.

Som eksempel viser Skogen Lund til at Schibsteds nyhetsmedier nå har felles plattformer for annonsering, abonnement og publisering.

Konsernsjefen forteller at systemene de nå bruker, har vært krevende å etablere.

– Det har krevd mye å få det på plass, men vi jobber nå veldig effektivt, koordinert og samordnet med dette.

– Det gjør at vi er i stand til å drive hele medievirksomheten mer effektivt enn før, uten å forringe kvaliteten. Det er litt av den interne hemmeligheten bak dette.

– Hvordan skal Schibsteds nyhetsmedier fortsette denne positive trenden?

– Vi har stor tro på at vil klare å vokse på de digitale abonnementene vil. Der har vi hatt mellom 20 og 30 prosent vekst i lang, lang tid, og det tror vi at vi skal klare å opprettholde.

Skogen Lund peker også på at nyhetsmediene i også satser på nye formater, som podkast og levende bilder i disse dager.

– Alt i alt er jeg veldig håpefull for fremtiden, på vegne av mediene.

«Apokalypsen» som ble positiv

– Hva tenker du om koronapandemiens påvirkning på medienes økonomi? Tror du vi er gjennom det verste nå?

– Det har vært en utvikling der. Det begynte jo veldig negativt, for det første som skjer i panikksituasjoner som i mars i fjor, er at alle slutter å annonsere, det skjedde jo, sier Skogen Lund.

Hun trekker også frem den store økningen i brukerengasjement og leserinntekter som nyhetsmediene så under pandemien.

– Annonsene har jo kommet tilbake, og vi har levert rekordresultater i mediedivisjonen i tre kvartaler på rad. Det store paradokset for oss, er at det som så ut som en slags apokalypse for et år siden, har snudd og endt opp med å bli en positiv trend for oss.

– Hvilke ringvirkninger tror du koronapandemien vil gi for nyhetsmediene i årene fremover?

– For det første er det viktig å huske at de påfølgende bølgene vi har sett etter den første bølgen i mars, ikke har forårsaket de samme endringene i atferd. Folk har ikke fått helt panikk på nytt.

– Nå vet vi hva dette er, og har vent oss til å håndtere det. Skulle vi få tilbakeslag og en fjerde og femte bølge, tror jeg ikke det vil gi de samme utslagene som vi så i mars i fjor.

Samtidig tror Skogen Lund at pandemien vil føre til varige endringer.

– Det er ingen tvil om at digitaliseringen har hoppet noen år frem i tid, og vi har fått helt andre vaner når det gjelder hvordan vi kommuniserer med hverandre, sier hun, og påpeker at hun tror vi vil reise mindre, og gjøre flere ting på nett.

Powered by Labrador CMS