Influenser og NRK-profil Sophie Elise Isachsen
Influenser og NRK-profil Sophie Elise Isachsen

Rundt 100 medie­oppslag om Sophie Elise-bildet på to dager

– Det er ingen tvil om at norske medier har hoppet på saken om Sophie Elise og det etterhvert mye omtalte Instagram-bildet, sier analysesjef i Retriever, Benedicte Andersen.

Publisert Sist oppdatert

Siden mandag kveld har flere medier skrevet om NRK-profilen Sophie Elise, etter at hun la ut et bilde sammen med en annen influenser som holder en liten, gjennomsiktig pose med noe hvitt i.

På to dager har det blitt publisert rundt 100 redaksjonelle oppslag, opplyser Retriever til Medier24.

– Det er i hovedsak riksdekkende medier som står for omtalen, med både Dagbladet, Nettavisen, P4, ABC Nyheter, VG og Aftenposten blant de mestpubliserende. Saken har også funnet veien inn i eteren med innslag både i TV 2-nyhetene og NRK Dagsrevyen, sier analysesjef i Retriever, Benedicte Andersen.

Saken har også ført til over 1600 klager til Kringkastingsrådet, ifølge Dagbladet.

– Til sammenligning fikk Kringkastingsrådet rundt 6000 klager i forbindelse med serien «Faten tar valget» i 2017. Den gang ble «Faten-saken» omtalt i omlag 50 redaksjonelle artikler de første dagene etter at saken brøt. Det har med andre ord vært dobbelt så høyt trykk på Sophie Elises Instagram-bilde enn det den gang var på spørsmålet om bruk av hijab i Fatens serie, sier Andersen.

Saken er også heftig omtalt i sosiale medier.

– Vår analyse viser at Sophie Elise de siste to dagene er omtalt i rundt 600 poster på Twitter – og hun trender per nå i Norge. Vi ser også at den redaksjonelle omtalen av saken skaper engasjement i sosiale medier: per nå har nettartiklene om saken blitt delt, likt og kommentert nesten 7000 ganger, opplyser Andersen.

Powered by Labrador CMS