Tarjei Gilbrant på WAN-IFRA-konferansen i Danmark for å nå ut internasjonalt.

Kilkaya vil vokse – flørter med internasjonale selskap

Det norske analyseselskapet Kilkaya har ambisjoner om å vokse internasjonalt. Og de tror personaliserte anbefalinger er det neste store.

Publisert

(KØBENHAVN): Analyseselskapet fra Norge var denne uken på WAN-IFRA-konferansen i København for å vise seg fram for både store og små internasjonale mediehus.

For i Norge er markedet nærmest mettet. Derfor har de trådd til med å bli gullsponsor på konferansen for å bli sett.

– Vi er nødt til å bli mer kjent internasjonalt. Vi er store i Tyskland, Sverige, Danmark, Finland og Italia. Det vi ønsker nå er å bli kjent utenfor disse landene, sier Aleksander Lidén Pettersen til Medier24.

Han har nettopp kommet ut fra Kilkayas egen presentasjon sammen med BT. Hans kollega Tarjei Gilbrant bryter inn i intervjuet:

– Han fra den store avisen i India, han hørte foredrag. Dette skulle han bare ha. Han var dødskeen, sier Gilbrant.

Tarjei Gilbrant og Aleksander Lidén Pettersen på plass på WAN-IFRA-konferansen i København.

Ikke til salgs

Så langt i år har de vært i London og København. Planen er flere konferanser i løpet av året.

– Det er konferanser vi bruker mest tid og penger på, sier Gilbrant.

Pengene bruker de selv. Ønsket er å vokse organisk, og vil ikke ut i markedet for å hente kapital.

– Vi skal aldri hente penger. Ikke kontakt oss for investortilbud. Vi er ikke til salgs, sier en klar Gilbrant.

De tror support er en viktig del av produktet, samt at kundene kan forme produktet slik de vil.

– Der er det noen av våre konkurrenter som har en mye større utfordring, med at de har samme dashbord for alle aviser. Da er det også mye lettere å erstatte, forklarer Gilbrant.

Det neste store

I tillegg til analyseverktøy kan Kilkaya også gi personaliserte anbefalinger basert på analyse.

– Det tror vi er det neste store, sier Gilbrant.

Han mener det største problemer for aviser i dag er følgende.

– Aviser skriver grovt to typer innhold; kjappe oppdateringer med kort levetid og kvalitetsinnhold som skal leve lenger.

– Kommer du inn sent på dagen så mister du kvalitetsinnholdet som er skjøvet ut av siden av kjappe nyheter. Der kommer personalisering inn i bildet; du får det beste innholdet selv når du kommer inn sent.

Han tror at det er frustrerende for journalister som har brukt mye tid på en sak som fort forsvinner nedover siden fordi Kim Kardashian har kledd av seg.

– Vi kommer nok ikke til å stoppe Kardashian fra å kle av seg, men vi kan i alle fall sørge for at de riktige sakene når de riktige menneskene.

For ordens skyld: Medier24 bruker Kilkaya som analyseverktøy.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS