Pål Nedregotten
Teknologidirektør Pål Nedregotten i NRK.

Dette sier NRK om felles innlogging i bransjen

– Jeg registrerer at diskusjonen om felles innlogging er oppe fra tid til annen, men dette er ikke et tema som NRK har tatt stilling til, sier NRKs teknologidirektøre.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag omtalte Medier24 at den kommende Schibsted-splitten kan åpne for samarbeid om felles innlogging i mediebransjen.

Medieforsker Tellef S. Raabe ved SNF på NHH uttalte at diskusjonene også burde inkludere NRK.

Teknologidirektør Pål Nedregotten i NRK kommenterer opplysningene på denne måten:

– Jeg registrerer at diskusjonen om felles innlogging er oppe fra tid til annen, men dette er ikke et tema som NRK har tatt stilling til, sier Nedregotten til Medier24.

– Spesielle behov

Teknologidirektøren forklarer at NRK prinsipielt  ønsker å være en god medspiller til resten av norsk mediebransje.

–NRK er positive til samarbeid der det gir mening både for oss og bransjen. Innlogging er viktig for NRK, ikke minst for å kunne lage digitale tjenester som gir personlig verdi.

Samtidig som innlogging blir viktigere, er NRK som Amedia opptatte av å redusere friksjonen i tilgangen til deres innhold, forteller den tidligere Amedia-direktøren.

– Samtidig har NRK spesielle behov som vår innloggingsløsning må ivareta, først og fremst med barnekontoer på NRK TV.

Diskutert temaet i mange år

Både Amedia og Schibsted har uttalt til Medier24 at de er positive til samarbeid der det skaper verdi.

Medieforsker Raabe forklarer at felles innlogging har vært diskutert i lang tid i mediebransjen.

–  Norge har man diskutert dette i mange år, og jeg har inntrykk av at det er en fornyet interesse for å finne en løsning som reduserer friksjon for publikum, sa Raabe til Medier24 onsdag.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS