Konserndirektør HR og organisasjonsutvikling i Amedia, Lise Dahl Kaartinen, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, kommunikasjonsansvarlig i NRK, Lotten Christiansen, HR-sjef i Mentor Medier, True Greni, prosjektsjef HR/Kommunikasjon i Story House Egmont, Ann-Elise Ertesvåg og Atle Lessum kommunikasjonsdirektør i Schibsted.

Nå er påbudet om hjemme­kontor opphevet. Slik gjør medie­husene det fremover

Hvor mange redaksjonelle medarbeidere får vende tilbake på jobb? Praksisen er ulik, viser Medier24s gjennomgang.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag kveld kom regjeringen med en rekke lettelser på koronatiltakene som har vært gjeldende siden før jul i fjor.

Blant disse var en opphevelse av påbudet om hjemmekontor.

Men regjeringen understreker likevel at «arbeidsgivere anbefales å selv vurdere hvor mye hjemmekontor som er riktig på den enkelte arbeidsplass».

Hva betyr dette for mediehusene rundt om i landet? Medier24 har tatt en sjekkerunde til de største for å høre hvordan praksis rundt hjemmekontor blir fremover.

– Mange jobber hybrid

Hos de Schibsted-eide avisene – VG, Aftenposten og E24 – er det det nå full gjenåpning. Men de ansatte har fortsatt en valgfrihet, opplyser kommunikasjonssjef Atle Lessum.

– Hos oss har vi åpnet kontoret i Akersgata igjen. Dette betyr at våre ansatte der i utgangspunktet kan vende tilbake til kontoret hvis de ønsker, sier han til Medier24.

– Svært mange av våre ansatte jobber hybrid, med arbeidsdag både på kontoret og hjemme, og slik vil det bli også fremover. Vi ser derfor ikke for oss at kontoret fylles opp umiddelbart. Med mye smitte rundt oss er det også viktig at spesielt sårbare miljøer – som redaksjonene våre – gjør egne vurderinger som sikrer god bemanning til enhver tid, sier Lessum videre.

Han opplyser også at konsernet vil fortsatt følge de generelle smittevernrådene fremover.

– Vi holder for øvrig på én meter avstand på kontoret, og anbefaler fortsatt alle å være hjemme hvis de ikke føler seg helt friske, sier Lessum.

– Opprettholder hjemmekontor

Kommunikasjonsdirektør i Discovery, Hanne McBride, forteller at de gjør ingen endringer under OL.

Konsernet huset blant annet Eurosport og TVNorge, som i disse dager er i full sving med å forberede sendingene fra vinter-OL.

– Frem til og med OL så opprettholder vi hjemmekontor. Vi åpner kun opp for kritisk personell under OL, sier McBride til Medier24.

Hos Story House Egmont er det derimot åpne dører igjen, forteller prosjektsjef HR/Kommunikasjon, Ann-Elise Ertesvåg.

– I Egmont Story House går vi tilbake til samme ordning som vi hadde før innstrammingen før jul. Vi har nå full gjenåpning for våre redaksjoner, og alle er velkommen tilbake på kontoret.

– Våre ansatte har mulighet for hjemmekontor, så de fleste kombinere noen dager på hjemmekontor og noen dager på kontoret, sier Ertesvåg.

HR- og Organisasjonsdirektør i Mentor Medier, Trude Greni, forteller at konsernet vil åpne mer forsiktig.

– Og de enkelte virksomheter har gjennom pandemiperioden forholdt seg lojalt til dette. At påbudet endelig avvikles er gledelig. Arbeidsdagene normaliseres hos oss, med en kontrollert tilbakekomst til kontoret, sier hun til Medier24.

Greni påpeker at de generelle rådene som blant annet meteren, fortsatt gjelder.

– Det gjør at vi ikke slipper helt opp, vi avventer eksempelvis noe med å gjenåpne kantinen. Vi, som alle andre må være forberedt på at vi blir smittet og syke, derfor må vi i en overgangsfase gjøre individuelle vurderinger for å sikre forsvarlig drift.

Kommunikasjonsansvarlig i NRK, Lotten Christiansen, sier til Medier24 at NRK fortsatt har behov for å redusere risiko for smitte på arbeidsplassen og redusere sårbarhet for høyt sykefravær.

– Derfor innfører vi ikke alle lettelsene i de nasjonale smitteverntiltakene samtidig, men gjør noen tilpasninger i våre tiltak. Dagens praktisering av hjemmekontor blir videreført fram til cirka 17. februar. Etter det er målet å åpne opp for at mange som er på hjemmekontor kan vende tilbake til arbeidsstedet, forteller hun.

Christiansen påpeker at smittetoppen i Norge er ennå ikke nådd, og at NRK merker allerede utfordringene med å opprettholde planlagt produksjon og publisering.

– Tiltakene våre skal bidra til at en medarbeider som er blitt smittet, ikke smitter sine kolleger. For de som er på jobb i NRKs lokaler gjelder derfor fortsatt kravet om minst en meters avstand og bruk av munnbind når vi ikke kan holde avstand, forteller hun.

– Løser opp

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV, Sarah Willand forteller at de fra og med torsdag 3. februar starter med gradvis gjenåpning av lokalene i både Bergen og Oslo.

– Erfaringsmessig har vi sett at det tar litt tid før lokalene fylles opp. Vi oppfordrer likevel nå alle til å benytte lokalene for å treffe kollegaer igjen! Vi løser opp i en rekke retningslinjer for smittevern, men opprettholder enkelte andre, som for eksempel avstandskrav til sendekritiske funksjoner. Men alt i alt styrer vi mot å åpne opp. Det er det mange som har gledet seg til!, skriver Willand til Medier24.

Konserndirektør HR og Organisasjonsutvikling i Amedia, Lise Dahl Kaartinen, forklarer at de ikke gir sentral føring fra konsernet for hvordan jobbhverdagen skal organiseres fremover i det enkelte selskap.

– Det har vi full tillit til at lokal ledelse er de beste til å vurdere i sine respektive enheter, skriver Kaartinen til Medier24.

Hun skriver videre at opphevingen av påbudet om hjemmekontor innebærer at Amedias medarbeidere igjen kan jobbe fra lokalene til konsernets selskaper.

– Det er viktig å organisere virksomheten på en måte som innebærer liten fare for at mange ansatte smittes samtidig, og ikke rammer driften uforholdsmessig hardt.

– Legger opp til stor valgfrihet

Fredrik Olimb er Senior PR-manager hos Viaplay-eier NENT.

Han sier at NENT har utviklet en egen modell for kontorsituasjonen.

– Vi følger en hybridmodell som legger opp til stor valgfrihet for de individuelle ansatte og avdelingene som har mulighet til å veksle mellom hjemmekontor og jobbens lokaler, sier Olimb.

Og fortsetter.

– Det er fortsatt et viktig fokus å holde avstand og følge alle smittereduserende råd og føringer, samtidig som at vi har forståelse for at mange savner kontoret og kollegene sine.

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch forteller at de er opptatt av at deres ansatte skal ha en fleksibel hverdag.

– Vi forholder oss til de nye nasjonale retningslinjene for å kunne være på kontoret igjen, men vi har fleksibilitet med hensyn til hjemmekontor, og vi kommer til å fokus på sykefraværet i det videre. Så er vi svært glade for at påbudet om hjemmekontor er opphevet, sier Koch til Medier24.

Dagens Næringsliv-eier NHSTs konserndirektør for HR og organisasjon, Helga Bollman Leknes, gir også de ansatte muligheter til å velge noe selv.

– Vi åpnet tirsdag kveld opp for at alle som ønsker kan komme tilbake på kontoret. Vi har spurt de ansatte om hva slags kontorløsning de ønsker fremover. Mange savner kontoret og fellesskap med kollegaer. Samtidig ser vi at de fleste ønsker en hybridløsning der de kan skifte mellom å være på kontoret og ha hjemmekontor, forteller hun til Medier24.

– Nå diskuterer vi med tillitsvalgte og verneombud før vi konkluderer med hva slags løsning vi skal ha nå som vi forhåpentligvis har kommet tilbake til en slags normalitet, sier Bollmann Leknes.

  • For ordens skyld: Medier24 har åpnet opp for at deler av redaksjonen – som også inkluderer Kom24 og Salg24 – kan vende tilbake til desken, med en daglig rotasjon.
Powered by Labrador CMS