Hamar Arbeiderblad økte driftsresultatet med 68 prosent i året som gikk, fra 5,9 millioner kroner til 9,9 millioner. Det viser fjorårets årsregnskap.
Avisen endte året med inntekter på 110,2 millioner kroner, opp fra 107,8 millioner.
– Vi er veldig godt fornøyde med fjoråret, og spesielt at vi har kommet opp på et greit resultatnivå igjen, det har gått opp og ned over tid. Samtidig har vi hele tiden hatt god lønnsomhet, og det har vært svært viktig for oss, sier sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad, Katrine Strøm, til Medier24.
– Har vært en kløft
Strøm sier det er spesielt gledelig at avisen nå har større inntekt fra brukerbetaling.
71 prosent av avisens samlede omsetning var opplagsinntekter.
– Som mange andre ble vi hardt rammet på annonsesiden under pandemien. Og vi har ikke ligget først i køen på digitalisering. Det har vært en kløft der, så da er det gledelig å se at andelen brukerinntekter er så høy, sier hun og påpeker:
– Den er nok ikke like høy som de som er kommet lengre med digitalisering. Men for oss som er blitt bortskjemt med en tradisjonell avis med trygge inntekter fra annonser, har vi merket en endring de siste årene. Strategien har tatt et voldsomt byks der, sier hun og påpeker at tallet i 2019 var 58 prosent.
Opplaget økte i fjor fra 18 920 til 19 655. Avisen hadde i andre kvartal i 2021 31 500 digitale lesere, opp fra 28 900.
– Vi fikk godkjennelse fra styret og eierne på å opprettholde god fart under pandemien, og ikke kutte i personale, og vi ser nå at det var riktig, og det er vi godt fornøyd med. Vi var etter mitt syn nødt til å holde opp trykket på journalistikken, og det er hyggelig å se at det ikke har straffet seg, sier Strøm.
Forsinket samarbeid
Og sjefredaktøren legger til at også 2022 har startet bra.
– Vi har fått tilbake en del av annonseinntektene, der kom vi sent til bordet digitalt, men klarer nå å konkurrere.
Men året har også bydd på utfordringer. I april skulle egentlig Hamar Arbeiderblad vært over på Amedia sin plattform, etter at de i oktober i fjor inngikk strategisk samarbeid. Men på grunn av hackerangrepet mot konsernet i romjulen, har overgangen blitt utsatt.
– Den forsinkelsen på et halvt år merker vi. Samarbeidet skulle gitt oss økte inntekter og opplagsvekst, men det tar litt lengre tid nå. Men vi har satt igang samarbeidet med annonsesalg, og så kommer resten til å tre i kraft i oktober, sier Strøm.