Håvard Kvalheim blir administrerende direktør for Polar Media Sør. Han håper mediehusene vil høste fordeler av å samarbeide med hverandre i tiden fremover.

Korona ga Polaris Media Sør en trøblete start. Nå har den nye sjefen store ambisjoner for fortsettelsen

Håvard Kvalheim håper mediehusene i selskapet vil kunne styrke hverandre i tiden fremover.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag formiddag ble det kjent at Håvard Kvalheim blir administrerende direktør for Polaris Media Sør og deres største mediehus, Fædrelandsvennen.

På spørsmål om hvilke ambisjoner han har for mediehusene, svarer Kvalheim:

– Jeg tror mitt bidrag vil være å sørge for at vi jobber godt med den digitale utviklingen, ettersom bakgrunnen min har en digital slagside.

– Hovedfokuset vil være å utvikle oss videre der. Vi har et godt utgangspunkt sder mage av mediehusene har nummer én-posisjonen i sine lokalsamfunn, mens andre har et stykke igjen å gå for å innta denne, sier Kvalheim til Medier24.

Den påtroppende sjefen mener koronakrisen har gjort at mediehusene ennå ikke har høstet alle godene fra samarbeidet i Polaris Media Sør.

– Vi har ikke fått jobbet nok med de positive effektene av å operere som én region, eller fått se hvordan mediehusene kan styrke hverandre, seg i mellom. Det blir viktig fremover.

– Mulighetene er der

– Hvilke forbedringsområder har Polaris Media Sør og Fædrelandsvennen i dag?

– Vi er veldig godt i gang med den digitale utviklingen, og så har vi et stykke arbeid igjen å gjøre når det gjelder å få samlet oss, og få på plass teknikken og infrastrukturen, som skal legge til rette for bedre samhandling, svarer Kvalheim.

Han mener Polaris Media Sør vil ha gode forutsetninger til samarbeid på tvers av mediehusene, og at det også er gode muligheter for å skape nyvinninger.

– Hva det blir, vil fremtiden vise. Mulighetene er der, sier han.

Nå jobber Polaris Media Sør med å integrere de digitale løsningene, som blant annet omfatter et felles brukersystem.

– Polaris Media Sør består av to forskjellige grupperinger, som ble slått sammen i 2020. I tillegg integreres dette opp mot konsernet Polaris Media. På teknikksiden, er det tre forskjellige verdener som skal møtes. Det krever tid å få harmonisert, sier han.

– Får rendyrket fokuset

Nylig tok Arbeiderpartiets stortingsrepresentant, Trond Giske, til orde for et skarpere skille mellom redaktør og direktør. Et alternativ var å lovfeste at sjefredaktøren ikke kunne inneha rollen som direktør.

Ideen ble imidlertid ikke tatt godt imot av generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen.

– I mitt hode vil det være en alvorlig inngripen i mediehusenes frihet til å organisere virksomheten og redaktørinstituttet slik de selv ønsker. All myndighetsinngripen i redaksjonelle mediehus er alvorlig og bør begrenses til et minimum, sa Jensen til Medier24.

Kvalheim er klar på hvilke fordeler han mener en toleder-løsning bringer med seg.

– Fordelene er at man får rendyrket fokuset. Vi gjennomfører denne modellen i Fædrelandsvennen, men hvordan man mest hensiktsmessig drifter en medieorgansiasjon er avhengig av størrelsen på mediehuset.

– Vi har tro på at det å rendyrke fokuset på kommersiell og redaksjonell side er riktig for et stort regionalt mediehus som oss.

NB: Etter publisering av denne saken har Trond Giske kommet med følgende presisering overfor Medier24:

– Som kjent er det ingen som mener at man skal gripe inn i mediehusenes frihet til å organisere virksomheten slik de selv ønsker. Debatten handler om hvilke medier og organisasjoner som skal omfattes av «lov om redaksjonell fridom».

Powered by Labrador CMS