Helsedirektoratets selvbetjeningsløsning på eInnsyn har vært midlertidig stengt siden 27. mai etter at det ble oppdaget problemer med løsningen.
Bakgrunnen er at det i noen tilfeller har kommet frem taushetsbelagt informasjon.
Nå må Norsk Helsenett og Helsedirektoratet gå gjennom 1,4 millioner journalposter så langt tilbake som 2011 for å finne ut hvor mange som er berørt.
Det kommer frem i en e-post Helsedirektoratet har sendt til Pressens offentlighetsutvalg (POU).
Leder for POU, Tron Strand, er kritisk til at Helsedirektoratets selvbetjeningsløsning er midlertidig stengt.
– Det er beklagelig og uheldig at slike feil oppstår, og at journalene har vært nede i så lang tid. Det er uvisst hvor lang tid den vil være helt eller delvis stengt. Det er viktig for oss at den reelle taushetsplikts-bestemmelsen blir fulgt, slik at åpne innsynsbegjæring ikke blir unødvendig rammet, sier Strand og legger til:
– Det er avgjørende viktig at Helsedirektoratet så raskt som mulig får dette på plass.
– Kritisk
Strand er klar på hvor viktig det er at Helsedirektoratet er tilgjengelig under en pandemi.
– Det er kritisk at de etatene som er mest sentrale til å bekjempe pandemien er mest mulig åpne. En situasjon hvor Helsedirektoratet må lukke ned sine åpne løsninger i flere uker midt under en pandemi er svært alvorlig.
– Man har mulighet til å søke innsyn gjennom e-post. Omstendighetene tatt i betraktning, er det en god løsning?
– Det er en absolutt minimumsløsning. Alternativet hadde vært at Helsedirektoratet var stengt ned for offentligheten. Det hadde vært en svært dramatisk situasjon, svarer Strand og fortsetter:
– Men det forutsetter at man kjenner saksnummeret og klare identifisere på egen hånd hva man er ute etter. Det umuliggjør søk etter opplysninger som skal være åpne og tilgjengelige. Det er ikke bra.
Så langt har Helsedirektoratet identifisert 3500 journalposter som kan inneholde mulige avvik, opplyser de selv i svaret til POU.
Helsedirektoratet opplyser også at de håper journalpostene for 2021 og 2020 vil bli åpnet for vanlig søk i løpet av de nærmeste dagene.
Strand er likevel ikke håpefull for når selvbejeningsløsningen er tilbake i normal drift igjen.
– De skal gå gjennom 1, 4 millioner journalposter. Det er en voldsom jobb som de må gjøre.
– Frykter du dette vil ta lang tid?
– De gir ingen løfter og sier ikke hvor langt de er kommet. Men det gjenstår å se. Det er viktig at journalpostene kommer helt eller delvis på luftene igjen så fort som overhode mulig, svarer Strand.
– Noe vi tar på største alvor
Medier24 har forelagt Helsedirektoratet kritikken.
Assisterende helsedirektør Olav Valen Slåttebrekk svarer følgende på hva han tenker om kritikken fra Strand.
– Helsedirektoratet har stor forståelse for at dette oppleves som problematisk, både i forhold til enkeltpersoner og i forhold til media. Vi har dessverre støtt på noen uforutsette problemer når det gjelder å begynne med å re- publisere innhold. Dette jobber vi med sammen med Norsk Helsenett for å få løst, skriver Slåttebrekke i en e-post.
– Hvor lang tid vil det ta før selvbetjeningsløsningen er oppe og går igjen?
– Det er vanskelig å gi noe eksakt tidspunkt, men vi jobber hardt og håper at det ikke skal ta for lang tid. Vi kan forsikre Tron Strand om at dette er noe vi tar på største alvor, svarer Slåttebrekke.