Toppsjefene i den norske mediebransjen var samstemte da de torsdag ettermiddag møttes til paneldebatt under Nordiske Mediedager.
Både NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen, TV 2s Olav Sandnes og Discoverys Espen Skoland tror nemlig at Schibsted vil lansere sin egen strømmetjeneste.
– Hadde jeg sittet i Schibsted nå, ville jeg gjort det samme. Når medier smelter sammen, er det naturlig å satse på flere formater, sa Sandnes.
Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund ville imidlertid ikke love noe, da samtalen dreide seg over på om Schibsteds podkastsatsing, også ville bli filmet.
– Vi er åpne for å utvide, hvis vi lykkes. Men, det får vi se på, sa Skogen Lund.
Som umiddelbart fikk svar fra Discovery-sjef Skoland:
– For å oversette svaret fra Kristin, så er svaret hennes ja, sa Skoland spøkefullt.
Kamp i innland og utland
Underveis i debatten ble konkurransen mellom de norske mediene, og konkurransen globalt, et samtaletema.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen mener det er bra at konkurransen om de norske aktørene, som for eksempel podkastere, øker.
– Når noen av de norskbaserte aktørene svekker seg, er det veldig liten sjanse for at det bidrar til å styrke de andre norskbaserte. Det styrker ofte de globale, sa Eriksen.
Eriksen mener også at mulighetene for å lage gode norske dramaserier, er til stede for alle aktørene.
– Det er ikke slik at antallet norske dramaserier er en begrenset ressurs. Desto mer man investerer langsiktig og utvikler talenter og ideer, desto bedre er det.
Eriksen fikk støtte av Discovery-sjef Espen Skoland.
– Man kan si så mye man vil, men det er bare en måte å vokse på. Det er å investere mer i lokalt innhold, sa han.
Alle vil ha sport
Sportsinnhold er viktig for de norske aktørene. Derfor ble dette også et naturlig samtaletema under debatten mellom toppsjefene.
Både den foreslåtte europeiske superligaen og den norske eliteserien ble diskutert.
Superligaen ble ikke godt mottatt av TV 2-sjef Olav Sandnes. TV 2 sitter som kjent på rettighetene til UEFAs Champions League.
– Jeg opplevde at konseptet vi ble presentert, var et dårlig konsept. Det strider mot grunnmuren i idrett, der man har alt å vinne, men også noe å tape. Det skurret for oss da vi så konseptet. Store omveltninger, kunne potensielt rokke ved hele bransjen, sa Sandnes.
Viaplays Filippa Wallestam sa seg enig med TV 2-sjefen.
– Det som er fundamentalt for oss, er at vi ikke tror på produktet. Vi lurte på hva som ville skje med sportsligheten, og vi innså ganske raskt at konsumentene ikke etterspør dette, sa hun.
Samtidig ble Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund også spurt om hva hun mente om at TV 2 sikret seg rettighetene til den norske eliteserien, som også Schibsted.
– Jeg tenker at vi har medier som ville vært komplimentære til en TV-aktør. Det hadde vært fint å se en annen konstellasjon enn slik det ble, men nå har jo TV 2 støvsugd markedet ganske greit, sa hun.