Kirsti Husby, redaktør i Adresseavisen.

Adressa-sjefen syntes Team-møter var krevende. Disse triksene løste floken

Kirsti Husby forteller hvordan hun ledet Adresseavisen gjennom den historiske perioden da avisen ble laget på hjemmekontor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Årets kvinnelige medieleder Kirsti Husby var torsdag invitert til Nordiske Mediedager for å snakke om hvordan hun har ledet redaksjonen i Adresseavisen på Teams det siste året.

Som for mange redaksjoner måtte Adresseavisen kaste seg rundt da pandemien traff landet.

Siden 16. mars har ikke redaksjonen vært samlet i sin helhet. Husby legger ikke skjul på at det har vært utfordrende å lede en redaksjon fra hjemmekontoret.

– De digitale møtene for samhandling internt i mediehuset og redaksjonen har vært ekstremt viktig, men det har også til tider vært utfordrende. Teppebelagte dager med Teams møter fra tidlig morgen til seint på kveld, sier Husby og fortsetter:

– Det er mer slitsomt enn å kjøre det samme løpet fysisk. Det blir mye stillesitting, skjermtrøtthet og til dels monotont.

– Varme opp med småprat

Husby er klar på at det også har vært utfordrende å lede de store møtene med mellomlederne, som igjen har ansvar for journalistene.

– Til tross for at vi har kjørt kurs for lederne våre, så er det mer krevende å få opp engasjementet i digitale møter. Jeg vil si at det til tider også har gått utover kreativiteten.

Men for å stimulere den monotone tilværelsen på hjemmekontoret, satt Adresseavisen inn tiltak. De har også lært seg noen triks.

– Vi pleier å varme opp møte med småprat og få folk til å skru å kamera. Man tar også bort power point om man virkelig ønsker debatt og diskusjon, slik at man ser folk. Ikke minst så er det en stor verdi å løfte frem folkene våre, slik at de kan få lov til å snakke og fortelle om hva de jobber med, sier Husby.

Etter som tiden på hjemmekontor begynte å bli den nye normalen oppsto det andre problemer.

Undersøkelser viser at psykiske og fysiske plager har økt under tilværelsen på hjemmekontor.

I Adresseavisen bestemte de seg for å jobbe med å øke motivasjonen og energien for de ansatte gjennom ulike tiltak.

– I perioder har vi streamet aktive timer med fysioterapeut flere ganger i uken. Vi har arrangert kompetanse og adventsuke med eksterne fordragsholdere. Det har også vært underholdende og faglig påfyll, forteller Husby og fortsetter:

– Vi har også prøvd å få til artige ting. Vi har hatt inspirasjons-bakemøte på Teams med vår eminente speltbaker og kulturjournalist, Bård Sande, som har bakt brød live fra sitt eget kjøkken. Vi har også hatt så mye quiz at vi har fått vår egen quizmaster på huset.

Vanskelig å finne tid til pause

Etter jul så redaksjonsledelsen i Adresseavisen tegn på at de ansatte ikke tok nok pauser og ikke kom seg nok ut i løpet av arbeidsdagen.

Husby er klar på at det ikke manglet på oppfordringer fra ledelsen. Selv etter å ha innført en pause på én time midt på dagen, var det fortsatt vanskelig for mange å komme seg ut, påpeker hun.

Husby innrømmer selv at det var til tider vanskelig også for henne å ta den pausen. Da fikk Husby et råd fra en av sine mellomledere.

– En mellomleder sa noe klok til meg. Hun påpekte viktigheten av å faktisk gjennomføre akkurat dette her. Hun fortalte at det er viktig at jeg som leder tar på meg min egen maske før jeg kan hjelpe andre.

– Det er et fint bilde som jeg tror flere ledere kan ta med seg, legger Husby til.

Adresseavisen har nå satt i gang et arbeid for å finne ut hvordan arbeidshverdagen blir etter korona.

Husby er klar på at det er mange ting å ta med seg fra denne perioden.

– Det er ting som vi har lært i denne perioden som også blir viktig for oss fremover i måten vi skal jobbe på. Det vil også være ting som vi gladelig vil legge bak oss. Men det vil nok være alt for tidlig å trekke konklusjoner om hvordan post-korona tiden vil være for oss.

Powered by Labrador CMS