Onsdag kom kvartalsrapporten til mediekonsernet Polaris Media for første kvartal.
Konsernet fikk en EBITDA på 37 millioner kroner - en økning på 17 millioner fra samme kvartal i fjor.
Selskapet kan også vise til en digital inntektsvekst på 28 prosent.
– Vi er fornøyd. Det er en fin fremgang for mediehusene i Norge og Sverige, sier konsernsjef Per Axel Koch til Medier24 etter framleggingen av tallene.
Solgte Finn-andel
I vår ble det kjent at Polaris Media selger sin Finn-andel på 9,99 prosent til Schibsted. Aksjene ble verdsatt til 3 milliarder kroner, men ble solgt for 2,5 milliarder i B-aksjer til Schibsted.
– Man må forvente at det er en viss likviditetsrabatt. Vi synes det var en god pris å selge, sier Koch.
Det kan komme godt med, med ambisjoner om å videreutvikle Polaris Media fremover.
– Vi vil se etter muligheter i Norge og Sverige. Vi synes at vi har bevist at vi har en god modell ved å utøve eierskap for å hjelpe medier gjennom den digitale transformasjonen, sier han, og fortsetter:
– Nå har vi fått muskelen til å gjøre det også, med at Finn-posten er blitt likvid. Da kan vi belåne den hvis vi vil.
– Er det planen?
– Det er planen hvis vi har noen muligheter vi ønsker å følge. Men det får vi komme tilbake til. Vi har ambisjoner om å videreutvikle selskapet, og da har vi muskler til å gjøre det.
I løpet av sitt korte eierskap i Schibsted har de allerede sikret seg en del av konsernets ekstraordinære utbytte.
Polaris sin andel er på 690 millioner kroner, ifølge kvartalsrapporten. Den vil bli benyttet til å betale ned konsernets langsiktige banklån.
Vil ikke kjøpe for å kjøpe
På spørsmål om hvilken retning svarer han at de tror det blir viktig å jobbe med mediehus og posisjon.
– Om det skal være andre ting vi investerer i og sånt, det får vi se på. Men vi er opptatt av at det må være ting vi kan, og som er riktig for oss. Vi skal liksom ikke begynne å investere i mange forskjellige ting, forklarer han.
Han mener det fortsatt er muligheter i Norge, men også i Sverige.
– Vi kommer ikke til å kjøpe bare for å kjøpe. Vi må ha noe som styrker posisjonen slik at det blir vinn-vinn.
Vekst i brukere - nedgang i annonser
Han kaller resultatet for første kvartal for akseptabelt, og peker på at annonsemarkedet i Norge og Sverige ikke er normalisert.
Veksten i digitale annonseinntekter i Norge er marginal, med rundt to prosent, mens annonseinntektene totalt gikk ned med ti prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
– Den har ikke utviklingen som vi ønsker, så der er vi avhengig av at konjunkturen kommer tilbake, sier Koch.
– Er du bekymret?
– Det kommer nok tilbake igjen, men vi er avhengige av at vi får tilbake vekst i økonomien. Vi har vekst nå, men vi ønsker enda mer vekst i digitale annonseinntekter.
Antall digitale abonnenter økte også, med rundt 18 prosent fra samme periode i fjor. I Sverige kan de vise til sterk vekst digitalt, blant annet fordi de skrudde opp prisen.
– Digitalt innhold var altfor billig, og lå på godt under 100 kroner per måned. Det har nå begynt å nærme seg 160 kroner. Det slår voldsomt kraftig ut når det er 135.000 digitale abonnenter, forklarer Koch.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no