Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media
Foto: Torill Henriksen
Polaris Media øker resultatet: – Gledelig
Etter et tøft fjorår, med mange kutt, øker Polaris Media resultatet med 17 millioner kroner.
Onsdag la Polaris Media frem kvartalstallene for første kvartal i år.
De endte kvartalet med en EBITDA (driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger på 37 millioner kroner. Det er en økning på 17 millioner fra samme kvartal i fjor.
Antall digitale abonnement var 393000 ved kvartalets slutt, en økning på 18 prosent fra samme periode i fjor.
—Mediehusene våre har en sterk digital utvikling. I 2023 økte de digitaleabonnementsinntektene med 17 prosent, og det er gledelig å konstatere at vekstenøkte til 28 prosent i årets første kvartal. Veksten i antall digitale abonnementgjør at vi også har vekst i den samlede abonnementsmassen, til tross for atfærre abonnerer på papiravisen, sier konsernsjef Per Axel Koch.
I annonsemarkedet er situasjonen mer krevende. Polaris Medias annonseinntekter endte elleve prosent lavere enn i første kvartal i fjor. Nedgangen skyldes svikt i papirbaserte annonseinntekter, som falt med 23 prosent.
—Annonsemarkedet er fortsatt krevende både i Norge og Sverige, og dette ser uttil å vedvare inntil de makroøkonomiske forholdene bedrer seg, kommenterer PerAxel Koch.
I slutten av april annonserte konsernet at de selger aksjeposten i Finn.no på 9,99 prosent. Salgsprisen er på 2,5 milliarder kroner med oppgjør i Schibsted-aksjer.
Transaksjonen gjennomføres i mai, og konsernet blir da Schibsteds fjerde største aksjonær, og får ta del i Schibsteds ekstraordinære utbytte som ble annonsert tidligere i år konsernets langsiktige banklån på 629millioner kroner.
—Vi er meget godt fornøyde med denne transaksjonen. Vi får vekslet en illikvidposisjon i FINN med fullt likvide børsnoterte aksjer i Schibsted, og vinedbetaler bankgjelden vår. Dette gir oss en sterk finansiell fleksibilitet tilvidereutvikling av Polaris Media som mediekonsern, avslutter Per Axel Koch.
FJoråret var tøft for konsernet. I februar i fjor meldte Polaris at de må kutte 94 årsverk i løpet av 2023 og 2024. I tillegg måtte Stampen Media, som er konsernets svenske virksomhet, kutte 100 årsverk. I november meldte konsernet at de også la ned det 50 år gamle trykkeriet i Trondheim, og kuttet 20 årsverk der.
I tillegg har Polaris kuttet 20 årsverk til innenfor trykk.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no