Kun én av fem journalister bruker kunstig intelligens i jobbsammenheng, viser Medieundersøkelsen. Dette bildet er generert av ChatGPT.

Kun 1 av 5 journalister bruker kunstig intelligens regelmessig på jobb

Dette sier medielederne selv om hvordan de skal få med seg resten av redaksjonen på AI-bølgen.

Publisert Sist oppdatert

Bare én av fem norske journalister bruker kunstig intelligens (KI) regelmessig i sitt daglige arbeid, viser Medieundersøkelsen 2024, som tar temperaturen på teknologibruk og holdninger i mediebransjen.

Journalistenes bruk av KI spenner fra sporadiske tester til faste rutiner.

Undersøkelsen viser at 21 prosent av journalistene bruker KI som en regelmessig del av arbeidet, mens 20 prosent har brukt teknologien ved flere anledninger. 

Likevel har 37 prosent bare eksperimentert med KI én eller noen få ganger.

AI-sjef Marcus Husby i VG.

– Føles ikke krevende

Kunstig intelligens-sjef Marcus Husby i VG sier til Medier24 at for å få med seg journalistene, så må de ha relevante verktøy som forenkler arbeidsdagen deres eller som gjør journalistikken bedre.

– I VG er vi også opptatt av å lære opp folk, så vi kjører mye interne kurs. Så langt er det rundt 250 ansatte som har vært på KI-kurs. Jeg tror det er viktig at ingen blir holdt utenfor, så vi må både skolere folk, gjenta budskapet og følge med på hva behovene er i redaksjonene. For oss handler det om å bli en KI-først-nyhetsorganisasjon før noen andre blir det.

– Det er et race akkurat nå?

– Jeg ville ikke brukt ordet race, men vi utforsker mye og det er mye testing og feiling for å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det er høy fart, men det er ikke et race mellom forskjellige medier. Det er like interessant å høre hva andre selskaper gjør rundt KI som vi kan utvikle videre.

– Er det krevende å få med seg journalistene?

– Nei, det føles ikke som krevende. Jeg opplever det mer som givende. Fordelen med VG er at alle journalister vet at vi har en god digital posisjon - fordi vi tok gode valg tidlig på 2000-tallet. Vi har en fremoverlent og endringsvillig nyhetsorganisasjon. Folk har forståelse for at vi må bruke AI mye mer enn i dag.

I VG bruker de KI til transkribering, gjennomgang av tekster, oppsummeringer og mye annet. AI-sjefen er derimot hemmelighetsfull rundt hva det neste er.

– Jeg kan ikke gå inn på alt som er på KI-fronten, det er konkurranse der ute. Men vi har mye spennende på gang, sier han.

Dette bruker journalistene KI til

I undersøkelsen opplyser hele 47 prosent av journalistene at de bruker kunstig intelligens til å oppsummere tekst, 41 prosent til transkribering og 40 prosent til oversettelser. Teknologien hjelper også 35 prosent med idégenerering.

Til tross for at det ikke er så mange journalister som bruker det i det daglige ennå, så er innstillingen blant norske journalister overveiende positiv til kunstig intelligens. 

62 prosent opplever at KI gjør arbeidshverdagen mer effektiv, og et overveldende flertall på 80 prosent uttrykker et ønske om mer opplæring for å kunne utnytte teknologien fullt ut.

Det er derimot en rekke journalister som er bekymret for bruken. Ifølge Medieundersøkelsen frykter 46 prosent av de spurte at KI vil føre til færre jobber i bransjen - og kun 21 prosent mener det finnes tilstrekkelige kontrollmekanismer for å håndtere KI i redaksjonene.

Markus Rask Jensen i Amedia.

– Trygt å leke seg

Nyhetsdirektør Markus Rask Jensen i Amedia sier de gjør flere ting for å få med seg journalistene.

– Vi tilbyr KI-verktøy i et kontrollert miljø der det er trygt å leke seg., vi har etablert et KI-nettverk som består av sentrale ressurser og folk i redaksjonene som eksperimenterer litt ekstra, har workshops, deler erfaringer og andre ting, sier Jensen og fortsetter:

 – Vi kobler også på innholdsutvikling for å ta det bredt ut i redaksjonene. Der setter vi trykket nå ganske hardt fremover. Frem til nå har vi opparbeidet oss kunnskap i sentrale miljøer for å finne ut hva vi kan bruke det til – nå skal vi gjøre det samme hos innholdsutviklere.

Nyhetsdirektøren ser for seg at innholdsutviklerne i Amedia skal ha KI som en del av verktøykassen de tilbyr å hjelpe de ulike redaksjonene med.

– Hvis noen vil ha hjelp til å finne ut hvordan de kan bruke KI i redaksjonen, så bør innholdsutvikling også være til hjelp. Dette gjør vi for å rekke over så mange som mulig.

– Det at 20 prosent av norske journalister opplyser at de bruker KI regelmessig i jobben, overrasker det deg?

– Nei, jeg ville nok sagt at det er lavere enn 20 prosent hos oss nå. Det er derimot mange som har prøvd det. Jeg synes nesten det er litt kunstig å snakke om at vi må bruke kunstig intelligens, for det kommer til å bli en så vanlig og integrert del av hverdagen. Alle MÅ bruke det, sier nyhetsdirektøren.

– Hvor utfordrende er det å få med seg alle?

– Mitt inntrykk er at folk flest er positive og har lyst – også er det utfordrende fordi – hvis man skal skape motivasjon hos journalistene – må det være til hjelp og ikke noe som kommer på toppen. Det kommer vi til å bruke masse tid på nå. Vi skal ikke rulle ut ting som ikke er til hjelp i arbeidshverdagen til folk. 

For ordens skyld: Undertegnede har tidligere holdt en rekke kurs i KI for mediefolk i både Schibsted, Polaris, Amedia, Aller og NRK.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS