Høgskolelektor i journalistikk, Torborg Igland, har invitert over 200 redaktører til å svare om samarbeid med andre aviser.
privat
MENINGER:
Fire av fem redaktører er positive til samarbeid med andre medier
«99 norske redaktører er spurt hva de synes om redaksjonelt samarbeid med andre medier. Halvparten har blitt mer positive enn før og over 80 prosent tror de kommer til å samarbeide mer framover.», skriver Torborg Igland.
Det viser seg at flertallet av norske redaktører opplever at samarbeid ikke bare kan være en måte å spare tid og penger på, men at det også kan være et middel til å skape mer og bedre innhold.
Høsten 2017 gjennomførte jeg en bred spørreundersøkelse, der redaktører fra 213 norske mediehus ble invitert til å delta. 99 redaktører svarte på undersøkelsen.
Resultatet av undersøkelsen viser at rundt halvparten av redaktørene var svært positive til samarbeid, mens 28 prosent var positive og tre prosent litt positive. Fire av fem var med andre ord positive til å samarbeide om produksjon av journalistikk. Bare syv personer var alt i alt ganske eller litt negative til samarbeid og ingen var svært negative.
Åtte av ti tror på mer samarbeid i framtiden
Hele 82 prosent mente altså at det var sannsynlig at de ville samarbeide med andre i framtiden. Bare én av alle de spurte mente at deres redaksjon helt sikkert ikke ville komme til å samarbeide med andre i framtiden. Én av redaktørene uttalte seg slik, i en kommentar til spørsmålet om han eller hun tror det vil bli mer samarbeid i framtiden: «Jeg tror man kunne fått til god, undersøkende journalistikk dersom man opprettet et team på tvers av redaksjoner. Ikke minst ville det vært spennende, tids- og ressursbesparende. Og en mulighet for mindre redaksjoner til å bruke det beste av de man har. Et ‘tog’ på tvers med mål om å avsløre.»
Dette er et interessant funn. 27 av 99 redaktører svarer nemlig at de samarbeider om undersøkende og ressurskrevende journalistikk, noe som plasserer denne stofftypen på en fjerdeplass av typen saker det samarbeides om i norske redaksjoner.
Oftest samarbeider man likevel om produksjon av vanlige journalistiske saker, og da som regel innenfor sport eller nyheter. Dette har halvparten av redaksjonene gjort. Ofte tipser man også om saker som ikke er relevante for egen redaksjon (55 prosent) og hjelper til med å hente inn informasjon eller foto til saker egen mediebedrift ikke er involvert i (50 prosent). Det er også vanlig å samarbeide i form av deling av saker, da innenfor samme mediekonsern. Tre av fire har gjort dette.
Litt uventet er det kanskje at 43 prosent av redaktørene har samarbeidet med en mediebedrift med et annet eierskap enn deres egen.
Samarbeid er aldri ukomplisert
Journalistikken har alltid lagt prestisje i eksklusivitet. Holdningen til samarbeid vil derfor aldri være ukomplisert. Dette ser vi også i undersøkelsen. Den overveiende positive holdningen til samarbeid er til dels betinget. Mange uttrykker en sterk bevissthet rundt å ivareta hensynet til en differensiert presse, kildevern og troverdighet. Kommentarer rundt dette kan være:
«Det går ut over mangfoldet, men det er av og til bedre å bistå hverandre enn å ikke ha dekning».
«Når kilder er sensitive, absolutt ikke. Mer produksjons-orientert, ok».
«Så lenge den er av interesse for ens nedslagsfelt, og ikke blir brukt for fyll eller klikk».
Eller: «Styrken til ei lokalavis er å vere lokal, og skal vi samarbeide må det vere på ein slik måte at begge/alle partar får lokalt stoff for sitt nedslagsfelt.»
Mer enn tre av fire (77 prosent) sier seg også enige i at samarbeid om produksjon av journalistikk er viktig for å demme opp for et økende press fra aktører som ikke er styrt etter presseetiske prinsipper. En av respondentene kommenterte dette slik: «Forutsetningen for at dette samarbeidet skal fungere, er at man parallelt er bevisst på behovet for differensiert presse.»
En annen respondent kommenterte: «Samarbeid er viktig hvis man ikke har ressurser til å gjøre jobben selv. Problemet med samarbeid er at leserne får lese samme saken flere steder, noe som kan undergrave troverdigheten og attraktiviteten til mediehuset, fordi saken ikke blir unik, men masseproduksjon.»
En av respondentene var generelt ganske negativ til samarbeid med andre mediebedrifter om produksjon av journalistikk og kommenterte: «Me lagar lokalavis og lever av unikt, relevant innhald».
SAMARBEID I FRAMTIDEN. Mer enn fire av fem redaktører tror de kommer til å samarbeide med andre mediebedrifter om produksjon av journalistikk i framtiden.
Sparing, samfunnsansvar – og behov for store løft
Samarbeid blir av redaktørene sett på som et middel til å få gjennomført saker som er for omfattende til å klare alene og for å få belyst viktige samfunnsspørsmål. Men minst like viktig er det å spare tid og penger. Viktig er det også at flere redaktører uttrykker en betinget positiv holdning og understreket at samarbeidet ikke må gå på bekostning av samfunnsoppdraget, en differensiert presse og journalistikkens uavhengighet.
Et interessant tema å forske videre på, kan være å analysere omfanget av og kvaliteten på samarbeid om journalistiske saker. For når åtte av ti norske sjefredaktører sier de er positive til samarbeid med andre medier, er det grunn til å tro at det kan bli mer samarbeid på tvers av redaksjoner i årene som kommer.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.