Iver Daaland Åse skriver om piratkopiering.

MENINGER:

Piratene strømmer til, men hvem er egentlig overrasket?

«Skal vi bli kvitt piratkopiering er vi avhengige av tjenester og selskaper som faktisk tenker på forbrukernes hensyn», skriver Iver Daaland Åse.

Publisert

Yo ho ho og en torrent med rom. Medier24 skriver om en ny undersøkelse som viser at flere under 30 år bruker ulovlige metoder for å konsumere film og TV, et høyt prosenttall, og store tap for de kreative bransjene. Mitt store spørsmål etter dette er likevel: Er det egentlig noen overraskelse?

Med overgangen fra fysiske medier som DVD og Blu-ray så man store fordeler med strømming. Få aktører med store kataloger, priser som var overkommelige, og et tilbud som faktisk var til fordel for forbrukerne. Inntoget av særlig Netflix og HBO Nordic i sin tid gjorde tilgangen til film og serier ekstremt enkel og beleilig. I 2013 skrev E24 om et fall i piratkopieringen, nettopp på grunn av tjenester som dette. Men så skal selvsagt alle ha en bit av den berømte kaka (eller pengesekken).

De siste årene ser man at det som startet som gode tilbud innenfor logiske prisrammer, har blitt dårligere. Når alle skal ha sin egen tjeneste, blir katalogene mindre hos den enkelte aktør. Når du til slutt sitter igjen med at du må ha opp til 10 abonnementer for å få tilgang til innholdet du vil se, forsvinner beleiligheten.

Legg i regnestykket at aktører som Prime Video og andre introduserer reklameløsninger og dyrere tilbud. Netflix kutter ned på kontodeling og gjør dermed familieabonnement dårligere/dyrere. Til slutt ser vi generelt forbrukerfiendtlige holdninger både i prising og tilbud. Alt i alt gjør dette at nettopp denne beleiligheten, som gjorde piratkopiering mindre attraktivt, ikke lenger er der.

Jaget etter penger

Det kan virke som om selskapene i jag etter å tjene penger har glemt at de for å faktisk treffe forbrukeren, må ha et tilbud som gir mer enn det smerter i risikoen man tar ved å piratkopiere.

Som en del av de kreative bransjene burde leverandørene av disse tjenestene se opp fra tallene, og tilbake på det beleilighetsprinsippet de engang hadde som motivasjon. Folk vil piratkopiere mindre om det finnes tilbud som gjør at du får det du ønsker uten at det føles som om du må ut med både skjorta og sjelen.

Piratkopiering er en uheldig praksis, og med rette ulovlig! Men når man lever i en heldigital verden, og tjenestene før har vært mer beleilige, fremstår det ikke akkurat motiverende å se at tjenestene selv tar tre steg tilbake for å tjene noen få ekstra slanter. I sum må jo dette føre til et større tap over tid, nettopp fordi det igjen blir enklere for forbrukeren å piratkopiere.

Skal vi bli kvitt piratkopiering er vi avhengige av tjenester og selskaper som faktisk tenker på forbrukernes hensyn, og ikke bare på å skvise den allerede tomme sitronen tom for forbrukermidler.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS