F.h: Kenneth Andresen (Norgessjef i Viaplay), Lasse Gimnes (Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder GimCom) og Pål Christian Møller (Formann i Liverpools supporterklubb). Paneldiskusjon ble ledet av Endre Simonsen (Journalist i Medier24)Foto: Camilla Aanonli
IPTV-debatt:
Viaplay-sjefen sjokkert over tyveritall: – Helt rystende for meg
Både Viaplay og Liverpool-supporterklubb møtte opp til debatt om IPTV. Supportere blir straffet, hevder formann for supporterklubben. Viaplay-sjefen slo knallhardt tilbake.
– La meg være helt klar. Det er sjokkerende tall, sier Norgessjef i Viaplay, Kenneth Andresen, fra scenen på Carl under Medier24-arrangementet Sportsdagen.
Bakgrunnen er de ferske tallene fra Mediavision som viser at 10 prosent av norske husholdninger abonnerer på ulovlige og illegale strømmetjenester, også kalt IPTV.
I faktiske tall betyr det at det er illegal IPTV i snaue 240 000 norske hjem, i aldersgruppen 15–74 år.
– At så mange husholdninger sier at de bruker IPTV, er helt rystende for meg, fortsetter Viaplay-sjefen.
– Blir straffet
I panelet var også formann Pål Møller i Liverpool supporterklubb, landets største supporterklubb.
Han understreker at de tar avstand fra bruk av IPTV, på samme måte som svartebørssalg av billetter.
Samtidig mener Møller at tendensen med at supportere ser Premier League på IPTV handler om pris.
– Det er et faktum at kostnadene for supportere har steget enormt. En ting er billettprisene som har steget enormt. En drakt får du ikke for under 1000 kroner. I tillegg har kostnaden for å se laget på TV steget voldsomt det siste året, sier Møller.
Han påpeker at Premier League og klubbene har vært med å få opp prisen på produktet, og mener det derfor blir feil å kritisere rettighetshaverne alene.
Likevel var han klar i budskapet til Viaplay-sjefen. Møller påpeker at nordmenn betaler mer for å få tilgang til Premier League, enn det danskene og svenskene må betale til Viaplay.
– Det er selvfølgelig markedet og etterspørselen. Men faktumet er at vi supportere blir straffet for at vi har bygget opp en så sterk supporterkultur, og er derfor nødt til å betale mye mer enn alle andre, sier Møller og fortsetter:
– Det tror jeg også er en vesentlig årsak til at andre føler dette illojalt av de som selger produktet, og derfor er grensen for å bryte lovverket mye lavere.
– Jævlig dyrt
Viaplay-sjef Andresen svarte direkte på kritikken fra Møller.
Han mener en prisdiskusjon rundt å stjele noe, er et moralsk spørsmål
– Vi anvender ikke den logikken på noe annet sted. Det er ingen som sier at biff har blitt så jævlig dyrt, så det har jeg begynt å stjele, sier Andresen.
Viaplay-sjefen forklarer videre at rettighetene varierer fra marked til marked.
Andresen får støtte fra rådgiver Lasse Gimnes i GimCom, som også peker på at det til syvende og sist er et moralsk spørsmål.
– Dette handler om verdier, og ikke minst om holdninger, sier Gimnes.
Han håper mange blir redde når de ser at ti prosent av norske husholdninger bruker ulovlige strømmetjenester.
– Husk at det er mange tapere. Dette går ut over innholdsleverandørene, som Viaplay er en del av. Dette her går ut over idretten som selger rettigheten. Og det går ut over distributørene, som også selger dette her.
Gimnes mener at fotball er et premium-produkt, og at det derfor ikke egner seg best for reklame-modellen.
– Er du snart 60 år og mann, så er du lite verdt i reklamemarkedet. Dette må finansieres først og fremst via forbrukere, og litt fra reklamemarkedet. Det må vi også forholde oss til, sier Gimnes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no