TV 2 vant "Årets innovasjon" under Gullrutens fagpris i år.Foto: TV 2
MENINGER:
Pandemien tvang oss til å lynraskt etablere et samarbeid på tvers i organisasjonen
«Dette kan nyhets/TV-produksjon lære av pandemien», skriver Karen Marie Paulsen.
Karen MariePaulsenleder, Nyhetsproduksjon, TV 2
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
27. april mottok TV 2 den prestisjetunge Gullruten-medieprisen «Årets innovasjon» for å handle raskt og innovativt i møte med en plutselig ytre trussel.
Da pandemien traff for to år siden, var informasjonsbehovet i befolkningen skyhøyt. Ikke bare skulle vi rapportere om myndighetenes sterke inngripen i folks liv – de samme tiltakene traff også vår egen nyhetsorganisasjon. Samtidig som det var kritisk viktig for oss til enhver tid å kunne holde Nyhetskanalen på lufta, opplevde vi selv strenge karanteneregler som gjorde oss sårbare og kunne sette hele nyhetsproduksjonen i fare, dersom for mange av våre medarbeidere måtte holde seg hjemme.
TV 2 har et faglig sterkt teknologisk miljø som alltid har hatt fokus på å tenke innovativt, og da vi for få år siden flyttet inn i nye lokaler ble en rekke smarte og fremtidsrettede produksjonstekniske løsninger valgt.
Det ble tydelig for oss at dette hadde lagt grunnlaget for at vi i løpet av kun en uke klarte å få på plass en teknisk løsning der våre produsenter faktisk kunne produsere sendinger utenfor TV 2-huset, ja rett og slett fra hjemmekontoret. Det betyr at vi nå har mulighet til å sitte hjemmefra å fjernstyre våre Nyhetssendinger, God Morgen Norge eller Sportssendingene ved behov.
Mest sannsynlig er det første gang en TV-kanal lykkes med en slik løsning, og på denne måten bidro vi til å sikre både produksjonen og samfunnsoppdraget. Det er en stor anerkjennelse for det nyskapende arbeidet som vi har stort fokus på hos oss i TV 2.
Når teknikken først var på plass har selve produksjonen gått meget bra, men i innkjøringsfasen hadde vi noen klare utfordringer. I produksjonen av både nyheter, sport og God Morgen Norge er god og riktig kommunikasjon essensielt. For produsentene er den også veldig kompleks ettersom forskjellige beskjeder skal gis til forskjellige deler av teamet. Å få løst dette på en god måte var absolutt en av de største utfordringene våre. Det er mye som kan gå galt i en produksjon om feil beskjed blir gitt …
Ettersom det var et annet kommunikasjonssystem vi benyttet til fjernproduseringen, krevde det at alle knyttet seg opp til dette i tillegg til det vi allerede bruker. Vi måtte også sørge for at alle var godt orientert på forhånd ettersom det skiller seg vesentlig fra daglig drift. Nettopp derfor testet alle som var involvert i produksjonen dette godt på forhånd, og vi kjørte også med backup team inne på TV 2- huset da vi skulle teste dette on-air.
Heldigvis var det et stort ønske og vilje til å få dette til i den kritiske situasjonen vi sto i, så læringstiden var kort, fokuset godt.
En ekstra utfordring med denne måten å jobbe på, er at du er helt alene. Du sitter på hjemmekontoret ditt, helt uten noen form for teknisk support, og må løse eventuelle hinder i veien selv. Her står det ikke et team klar til å løse utfordringene som kommer, så det krever en relativt høy kompetanse fra den som jobber på remoteregiene.
Innen moderne TV-produksjon av nyheter og sport, så har vi et stort potensial ved å utnytte fleksibiliteten teknologien gir oss. Med løsningen for remoteregier som grunnlag, jobber vi med å videreutvikle måten vi produserer innhold på.
Pandemien tvang oss til å lynraskt etablere et samarbeid på tvers i organisasjonen og utnytte den høye kompetansen vi har innen ulike fagfelt. Der vi tidligere var avhengig av at hele teamet satt sammen i TV 2 sine lokaler, har vi nå utviklet en arbeidsflyt hvor de som jobber med sendingene i prinsippet kan sitte hvor som helst å fjernstyre alle kameraer og teknikk som skal til for å gjøre en tv-sending mulig, så lenge internett er tilgjengelig.
Dette arbeidet vil vi fortsette å jobbe målrettet videre med ved å dyrke kompetansen i huset, og kommunikasjon på tvers slik at vi til enhver tid får utnyttet ressursene vi besitter på best mulig måte.
Vi opplevde at vi løste dette viktige oppdraget på en meget god måte under pandemien og at sammensetningen av riktig kompetanse og resultatet ble særdeles vellykket.
TV 2 har fra helt fra starten av dyrket tanken om å tenke utenfor boksen og strekke seg langt for kanalens beste. Innsatsvilje og ønske om å få til noe veldig bra, bidro til et fantastisk vellykket resultat vi er veldig stolte av. Det hadde aldri gått uten innsatsen fra fantastisk dyktige fagfolk som har et iboende ønske om å utvikle oss, og hele tiden lete etter nye gode løsninger.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.