Jon Martin Larsen svarer på kritikken

MENINGER:

Svaret er etikk og journalistikk samtidig

«Det er viktig for meg å være helt åpen overfor studentene mine om hvor jeg står i denne debatten», skriver Jon Martin Larsen i svar til Maria Lervik og Espen Leirset.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Et viktig direktiv for både journalistikken som handler om minoriteter og den offentlige samtalen om den bør spinne rundt Vær Varsom-plakatens punkt 1.5. Her står det at «det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.»

Da må ikke pressen brukes til å avle diskriminering og hat, men være et sted der det skrives respektfullt om alle typer mennesker.

Jeg gikk for en stund tilbake hardt ut mot Klassekampen, og mener de avler til hat mot transpersoner. Redaktør Mari Skurdal svarte avfeiende i egen avis. Tør jeg foreslå at neste gang Klassekampen trenger en spaltist, så inviterer dere inn en transperson? Og lar de skrive om det de vil? Du kan også ansette noen journalister fra det brede kjønns- og seksualitetsmangfoldet, om de orker å jobbe for deg nå.

Behovet for mangfold i redaksjoner er også det jeg tror er blant Maria Lervik sitt budskap når hun følger opp min kommentar. Jeg har skrevet mange kommentarer om nødvendigheten av mangfold i redaksjonene og i media, blant annet i Kunnskapsmagasinet Kristiania og her i Medier24. I flere av kommentarene mine har jeg kommet med lange lister med råd og innsikt om hvordan vi kan bli bedre, og også henvendt meg direkte til Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag, som så vidt har tatt i tematikken.

Lervik velger dessverre å harselere over CV-en min, og tar slik bort fokuset på det som både Lervik og jeg mener er det viktige: god representasjon i norske medier. Og dette gjelder i redaksjonene så vel som i innholdet som blir publisert. Lervik skriver også noe veldig fint; «Den ultimate frihet er å ikke alltid måtte tenke på at man er «annerledes». Helt enig! Og vi er dessverre milevis unna. Det viser debatten etter min kommentar også.

Journalister og redaktører må behandle minoriteter skikkelig. Ikke publisere hatretorikk som angriper minoriteter. Og vi må også si ifra når vi mener noen går for langt. Det har jeg gjort i kommentaren min, og det har jeg også gjort i klasserommet i undervisning i for eksempel presseetikk og nyhetsjournalistikk.

Det reagerer førsteamanuensis ved Nord Universitet, Espen Leirset på. Han mener jeg ikke gjør en god jobb som journalistikklærer når jeg, i eksempelet med Klassekampen, viser verdipreferanser i undervisningen. Jeg mener dette eksempelet lærer studentene noe om redaksjonelle vurderinger og hvordan en avis kan utvikle en redaksjonell linje i et tema. Bevisst eller ubevisst. Samtidig er det også viktig for meg å være helt åpen overfor studentene mine om hvor jeg står i denne debatten. Jeg er selv skeiv og kan gjerne også kalles transaktivist.

Uansett, som journalist, tidligere nyhetsleder og ansvarlig redaktør så mener jeg fortsatt at journalistikk ikke skal tråkke på folk. Mediekritikk og undervisning i journalistikk representerer begge vanskelige øvelser, fordi en støter på både et mangfold av redaksjonelle vurderinger i møte med faglige retningslinjer og etikk, som for eksempel Vær varsom-plakaten. Men pressens Vær Varsom-plakat sier at det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep. Og jeg bruker Klassekampens dekning av transpersoner som et eksempel på det jeg mener er det motsatte.

Om noen mener det gjør meg til en dårlig lærer, så er det ok for meg. Jeg har valgt å heve stemmen med dette eksempelet fordi jeg mener det er viktig å si ifra.

Og det håper jeg også studentene mine tør også, både i klasserommet og ute i redaksjonene.

PS! Til Espen Leirset: I dette innlegget på Medier24 slakter VG-journalist Xueqi Pang og Aftenposten-journalist Abdirahman Hassan avisen Nationen for deres dekning av Farmen. Det innlegget handler også om minoritetsjournalistikk, og jeg kommer også til å bruke dette eksempelet i klasserommet. Hva mener du om det, Leirset?

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS