De første årene? De var magiske. Mange mediefolk husker nok den skranglete Medier24-logoen, den trege Wordpress-siden og de ustanselige publiseringene om både stort og smått. «Everything is a story» var mantraet til Gard Michalsen – en tankegang som ble fundamentet for det som i dag er en ubestridt ener i bransjen.
Jeg kom om bord etter 1,5 år. Frem til da hadde nordlendingen stått alene, pumpet ut notiser og en og annen skikkelig sak. Så var vi to. Jeg vil aldri glemme følelsen av å våkne til null lesere, til å måtte forklare hva Medier24 var for alle som gadd å høre. Og følelsen, den frydefulle, når vi endelig slo konkurrentene. Journalisten. DN Etterbørs. Kampanje. Klassekampen.
Ingen lesere, ingen penger, ingen merkevare. Hver dag føltes som en tom tavle – det var bare å plukke opp telefonen, intervjue folk, og vips, saken var ute. Ingen byråkrati. Ingen forsinkelser. Bare umiddelbar handling. Det var frihet. Det var en drøm.
Gjennom disse årene har vi skapt noe unikt. En avis som står på bakkenivå med folk. Som sparker når det trengs, men også hyller suksessene. Å være journalist, vaktsjef, redaktør, daglig leder og eier av dette prosjektet har vært et privilegium.
Fra å våkne til ingen lesere, til å lede en avis med tusenvis av abonnenter, millioner av sidevisninger og en omsetning på 20 millioner kroner – det er litt av en reise. Vi har vært lønnsomme 9 av 10 år, blitt landets eneste seriegaselle i mediebransjen, og vi har vunnet priser jeg aldri hadde drømt om.
Men det jeg alltid har likt best, er å skape noe nytt. Da jeg overtok roret i 2018, sto omsetningen på fire millioner. I dag er vi solid plantet på 20. Vi lyktes med KOM24 – og vi feilet med SALG24. Men det som gjør meg mest stolt, er at vi alltid har våget å gå våre egne veier. I Tjuefire er det lov å feile – så lenge vi lærer.
Nå, etter over 3000 dager med latter, tårer og heftige krangler med redaktører, er det tid for ettertanke. Det siste året har vært tøft. Vi har måttet ta avskjed med flinke kolleger, gjort vanskelige valg, alt for å sikre at vi fortsatt kan være der når mediebransjen tar sine neste skritt.
Det finnes utallige muligheter for å videreutvikle Tjuefire. Mange bransjer står uten kritisk journalistikk, og i avisene vi har, ligger det mange uutforskede forretningsmuligheter. Men disse mulighetene blir det ikke noe av. I alle fall nå.
Vi har rett og slett gapt over for mye. Vi trodde vi skulle vokse inn i himmelen, men så kom nedgangstidene med krigen, inflasjonen osv. Plutselig var det vi som var nyheten. Vi som hadde skrevet om utallige nedbemanninger og kriser - sto plutselig i en selv. Det har vært vondt, men også veldig nyttig. Jeg har lært mer det siste halve året enn jeg har gjort de forrige åtte.
Vår største inntektskilde er stillingsannonser, men det er færre som ansetter når det går dårlig. Derfor har vi satset tungt på abonnement det siste halve året - og endret strategi.
Vi skal fortelle bransjen noe de ikke vet - eller ikke vil at vi skal si. Det beste stoffet skal være forbeholdt abonnenter - og vi er ganske lei av «Medieprofil raser mot mediekanal»-saker. Det er rett og slett blitt langt færre av dem og langt flere som lærer bransjen noe nytt.
Tilbakemeldingene fra abonnentene er krystallklare - og det har nærmest blitt en klisjé å skrive på Slack: «Strategien virker». For det gjør den. Antall innloggede brukere er tredoblet, abosalget går i taket og vi opplever en langt større grad av relevante lesere.
Så hvor går vi herfra?
En klok mann sa til meg en gang at det nytter ikke å sette opp et tilbygg på huset når det brenner i gangen. Nå har vi slukket flammene. Derfor handler det for oss om å bli best der vi allerede er gode:
Vi må lage et enda tydeligere Medier24 - flere avsløringer, mer dagsorden og enda bedre kommersielle produkter. Vi har nummer én-posisjonen på stillingsannonser og det skal vi fortsette med. Allerede fra nyttår kan kundene glede seg over et helt nytt produkt - som vi håper vil hjelpe mediene å treffe enda bedre på stilling.
Så har vi innrømmet overfor oss selv at vi ikke lenger er et ekstremt vekstprosjekt akkurat nå. Nå handler det om å bli lønnsomme. Sjappa er eid av én relativt blakk trønder - og ikke et industrielt konsern, så vi har ikke uendelig med midler.
3000 dager fylt med glede, tårer og hardt arbeid. Jeg har mistet både hår og venner, men samtidig opplevd mitt livs største vekst.
Til alle kollegaer, kritikere og støttespillere: Tusen takk for hver applaus, hvert klapp på skulderen, og til og med hver kritiske kommentar. På vegne av hele selskapet, så har det vært en ære å få lage lokalavisen deres i disse 10 årene.
Vi har kjeftet på dere - og blitt kjeftet på. Vi har også ledd sammen - og blitt ledd av. Det skal ei god lokalavis. Vi ser fram til 10 år til med kjefting og fliring.
Det ble avis.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.