I 2018 jublet den daværende Medier24-redaksjonen over å ha passert 1.000 betalende abonnenter.

🎈Medier24 fyller 10 år 🎈

Fra kjøkkenbenken til hjertet av mediebransjen: Vekst, lederskifter, kutt og nye aviser

Tiden går, men medieblekka består. Les om høydepunktene i Medier24s historie.

Publisert Sist oppdatert

17. desember 2014 startet Gard Michalsen Medier24 fra kjøkkenbenken. Lenge drev Michalsen avisen som en ensom ulv.

Slik så Medier24 ut i sine tidlige dager.

I bransjen ble han kjent for å sitte på første rad på alle konferanser, som et tent skolelys. Pepsi Maxen var alltid ved hans side, mens han febrilsk skriblet om alt som skjedde på scenen.

Ett og et halvt etter oppstarten, i 2016, skjedde det mye på kort tid.

Chul Christian Aamodt kjøpte opp 10 prosent av aksjene i selskapet, gjennom selskapet Screensailor AS I juli 2016. Selskapet ble da verdsatt til to millioner kroner.

Bare en måned etterpå kjøpte også Teknisk Ukeblad opp 10 prosent av aksjene.

Samtidig fikk avisen sin andre ansatte. Da kom 27 år gamle Erik Waatland inn som journalist - en figur som i senere tid skulle bli synonym med Medier24.

Om valget uttalte Waatland dette:

– Det er kanskje ikke det tryggeste valget jeg har gjort, å hoppe fra en solid mediebedrift til en startup. Men jeg ser på mulighetene i Medier24 som svært store. Allerede har vi snakket om konkrete ideer som vi ser fram til å utvikle sammen.

Duoen jobbet fra et grupperom hos Teknisk Ukeblad i Grensen.

I 2017 fikk selskapet sin tredje ansatt: Julie Hansson Tangen ble ansatt som kommersiell leder. Da kunne Medier24 også vise til en dobling av forsidetrafikken.

Et halvt år etter fulgte den fjerde, Eira Lie Jor ble ansatt som journalist.

2018 ble året Medier24 kunne feire å ha passert både 1.000 og 2.000 abonnenter.

Da Medier24 ble lansert var det med et slags løfte om at det alltid skulle være gratis - men lik mange andre aktører i bransjen måtte selskapet snu på hælen.

Etter fire år som gratis nettavis, innførte Medier24 abonnementsmodell i 2018.

Samme året skjedde den så langt største omveltningen i avisens historie.

Etter fire år bak roret for gründer-prosjektet, sluttet Gard Michalsen som sjefredaktør og gikk til E24.

Teknisk Ukeblad og de ansatte tok over aksjene til Michalsen, og Erik Waatland gikk inn i rollen som sjefredaktør.

I løpet av året ansatte avisen to nye journalister

Samme dag som avisen fylte 5 år i 2019, tok Erik Waatland full kontroll i Medier24, og kjøpte ut Teknisk Ukeblad, som på den tiden eide 44,1 prosent. Han hadde da 80 prosent av aksjene. 

Samtidig hadde de to ansatte Julie Hansson Tangen og Eira Lie Jor de resterende aksjene. Året etter, like før korona-pandemien, solgte de to seg ut.

I 2019 kom det flere ansettelser, blant annet Siss Andersen og Jan Magnus Weiberg-Aurdal som henholdsvis forretningsutvikler og journalist.

Medier24-appen ble også lansert.

Medier24 ble i likhet med resten av bransjen sterkt rammet av annonsefall under pandemien, og måtte permittere flere ansatte i 2020. Samtidig sluttet flere ansatte i løpet av våren og sommeren. 

Weiberg-Aurdal ble nyhetsredaktør, og flere nye ansikter kom inn. 

Samtidig hadde Medier24 i et par år prøvd å få pressestøtte. Høsten 2020 ble det klart at de fikk innvilget støtte, og det ble gjort flere ansettelser. 

I november startet Waatland opp en ny avis, KOM24. Der Medier24 var lokalavisen for mediebransjen, skulle KOM24 være det samme for kommunikasjonsbransjen. 

I 2021 ble Yngve Garen Svardal ansatt som nyhetsredaktør, og senere redaktør i avisen.

Etter et pangstart-år for KOM24, utvidet Medier24 AS igjen i 2021, med SALG24, avisen for salgsbransjen

I 2022 bestemte Erik Waatland seg for å gå av som sjefredaktør i Medier24, og dele lederjobben i to. Han fortsatte som daglig leder i selskapet. 

Samtidig ble Cornelia Kristiansen ansatt som ny sjefredaktør i Medier24.

Etter rundt to år i drift knelte SALG24, i mai 2023 kom dødsdommen - og avisa ble lagt ned.

Noen måneder senere sluttet Erik Waatland som daglig leder, og ga roret til Siss Godager-Andersen. han fortsatte som styreleder, samtidig som han skulle styre det nye underselskapet Lab24, som skulle utvikle nye nettaviser. 

I 2024 måtte Medier24 frem med sparekniven etter flere år med vekst i inntekter. 

I mai 2024 ble det gjort flere omorganiseringer i selskapet, og det ble kuttet i antall årsverk. Sjefredaktør Cornelia Kristiansen sluttet i jobben på dagen, og det ble tilbudt sluttpakker.

«Dæven for en periode vi legger bak oss i lokalavisa di», skrev Erik Waatland i en kommentar i juli.

Etter en omfattende omorganisering og nedbemanning la avisa om til en ny strategi: Målet var å bli tettere på bransjen.

Vi vil bli ble mer treffsikre i fremtiden - med tematisk passende aktivitet på årets strategisamling.

I skrivende stund har Medier24 over 7000 abonnenter, og avtaler med de fleste av Norges største mediekonserner.

En lang reise med vekst, har ikke vært uten mange humper i veien.

Hvem vet hvor avisa er om 10 nye år, men én ting er sikkert - så lenge vi er her, er målet å være tettest på andedammen.

Og lage litt leven på veien.

Powered by Labrador CMS