Politiforum fikk pris for Årets Magasincover under Medieprisene i Bergen.
Politiforum fikk pris for Årets Magasincover under Medieprisene i Bergen.

MENINGER:

Om å spise kirsebær med de store

«Å vinne en mediepris er en stor motivasjon for en liten redaksjon.», skriver Erik Inderhaug.

Publisert

Det er den samme følelsen hvert eneste år. Lik en ung debutant på Aschehougs hagefest, tripper vi smånervøse opp den røde løperen. Lille Politiforum. Et småsnevert nisjeblad, med et budsjett på størrelse med årslønna til Kristin Skogen Lund.

Likevel; her er vi, side om side med bataljonen fra VG, statsråd-dødarene i Aftenposten og humorkongen Herman Flesvig.

At pyromaskinene etter beste evne forsøker å sette fyr på oss som sitter på første rad, får vi heller bare tåle. For det er flinke folk vi sitter sammen med på Medieprisutdelingen i Bergen.

Hverdagen i et fagblad er ganske langt unna glamouren, glitteret og paljettene til Trine Ohrberg på Ole Bull scene. Desto morsommere er det for oss å få være med på en kveld som dette. Det er inspirerende å se all den fantastiske journalistikken som blir produsert her i landet, og å få lov til å være med på å hylle vinnerne.

Og det er helt utrolig stas å faktisk være blant de som står på scenen og får applaus!

I samarbeid med våre designere i Mediamania, har Politiforum tre ganger fått prisen for Årets Magasincover på Medieprisutdelingen. Det er vi veldig stolte av! For Politiforums tre årsverk lille redaksjon, er det enormt motiverende å nå opp i en prisutdeling som favner en samlet norsk mediebransje.

Mye har blitt sagt om mediebransjens iver etter å premiere og hylle seg selv. Og joda – utenfra virker det helt sikkert som en navlebeskuende øvelse vi driver med, der vi hyller og jubler for hverandre.

Men dette handler ikke «bare» om fest, heder og ære. For oss i Politiforum – og helt sikkert også for de fleste andre prisvinnerne – har det å vinne en pris en stor betydning lenge etter at konfettien er kostet bort fra scenegulvet.

I det daglige er medieprisene og fagpresseprisene som står på kontorhylla vår, en synlig påminnelse om hva vi kan oppnå hvis vi strekker oss litt lenger. Å vinne priser er selvfølgelig ikke årsaken til at vi lager journalistikk om politiet, men det motiverer oss til å legge ned en ekstra innsats, slik at vi kanskje også neste år kan spise kirsebær med de store.

Og når regnet høljer ned, Politidirektoratet trenerer nok en innsynsforespørsel, og vi har hendene fulle med å røkte kommentarfeltet etter det siste leserinnlegget om ransaking i narkotikasaker, er det heller ikke til å stikke under stol at det har en viss beroligende effekt å hvile blikket på plaketten fra Bergen.

Ikke minst betyr det også mye for vesle Politiforum å få en ekstern anerkjennelse av det arbeidet vi gjør. For oss er det både et bidrag til å bygge omdømme og merkevare utad, men også internt hos vår eier, Politiets Fellesforbund.

Når det redaksjonelt uavhengige fagbladet de finansierer kommer hjem med en mediepris i bagasjen, bidrar det til å bygge legitimitet i organisasjonen for den jobben vi gjør og det faget vi faktisk driver med. Og fornøyde eiere er en fordel for enhver medieorganisasjon.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS