– Hvorfor bruker NRK titalls millioner på å bygge en fritidsklubb for ungdom - i stedet for å ansette spillkritikeren sin på fulltid?

MENINGER:

Spill for galleriet

«Hvorfor pøste NRK millioner inn i et prosjekt som aldri hadde livets rett?», skriver Daniel Guanio.

Publisert

Vi som liker data- og tv-spill på lik linje med andre kulturuttrykk blir som regel avspist med forbrukerveiledninger, anbefalinger eller underholdningsstoff. Spill er et purungt medium vi enda ikke har utviklet et ordentlig språk for.

Samtidig har spillbransjen og kulturen rundt spill økt i både omfang og relevans. Litt enkelt sagt: i går var spillene stort sett todimensjonale tålmodighetsprøver som testet øye-hånd-koordinasjonen.

I dag kan de derimot være alt fra fullblods simulasjoner av et helt økosystem (eller solsystem!) til mikrofortellinger som tvinger deg til å se deg sjøl i speilet.

Derfor synes jeg selvfølgelig at det er kult at NRK setter penger bak en satsing på spill. Trenden de siste ti åra har jo vært motsatt: redaksjonene kutter ned på spillstoff og delegerer oppgaven til nisjenettsteder og frilansskribenter.

Det er et sammensurium, og det er uoversiktlig. Og siden spillene ofte krever noenlunde forhåndskunnskaper for å snakke om, blir det vanskelig å løfte samtalen ut av siderommet.

Det hjelper nok heller ikke at landets kulturredaksjoner - etter min erfaring - har en oppfatning om at spillene fortsatt hører hjemme på gutterommet.

Og nettopp der ser jeg en rød tråd i det som preger NRKs spillsatsing.

Spill er kult, men ikke kultur

NRK har knyttet til seg en ekstern spillkritiker (Rune Fjeld Olsen), som tidvis dukker opp ved store utgivelser. Det er en fin greie.

Samtidig er det ikke til å komme utenom at vi stort sett snakker om det samme her: reine forbrukerveiledninger som baserer seg på om det aktuelle spillet er verdt å kjøpe eller ikke. Sjelden finnes det noen snert eller perspektiver i spillstoffet som preger rikskringkasterens forsider.

Dette er ikke en kritikk av spilljournalisten, som gjør jobben sin. Og som heller ikke er fast ansatt i NRK; dét kan knapt kalles en «satsing».

Vi vet at gjennomsnittsalderen på folk som spiller i dag, er rundt 30 år. Satsingen er derimot rettet mot en subkultur av ungdom som virker å ha e-sport som sin primære forståelse av spillkultur.

Det er kanskje lett å la seg blende av at en eller annen 14-åring har vunnet 30 millioner i en turnering i utlandet? Eller at noen tjener millioner av kroner på å strømme seg selv mens de spiller? Men dette er bare en liten del av spillkulturen. De færreste som spiller, driver med e-sport - akkurat som de færreste som ser på fotball, driver med toppidrett.

Så hvorfor bruker NRK titalls millioner på å bygge en fritidsklubb for ungdom - i stedet for å ansette spillkritikeren sin på fulltid?

Hvorfor gir de ikke heller innholdsskaperne sine et oppdrag om å formidle bredden i spillkultur - i Norge, så vel som i verden?

Det finnes noen eksempler.

Kulturavisa Kontekst har for eksempel gitt rom til en fast spillspalte (Martin Bergesen). Og det tidligere Dagbladet-eide spillnettstedet PressFire er stadig på ballen for å rapportere om de begredelige næringspolitiske forholdene rundt spillutvikling i Norge (for hva foregår egentlig her?)

Nettstedet Gamer.no er på sin side tett på e-sportmiljøene, som de dekker etter den sportsjournalistiske malen. Det er rom for det!

Gøy for unga?

Samtidig står altså mastodonten NRK bredbeint og ruvende i bakgrunnen, med titalls millioner i lomma, mens de forsøker å stjele markedsandeler fra Youtube og Twitch. Som jo er et ganske hårete mål, for å si det mildt.

Man begynner jo å stusse på hvordan NRK forstår sitt eget oppdrag.

Ønsker man å bane vei og gå foran med det som er litt «kjedelig», som er det en allmennkringkaster skal gjøre?

Eller er man så (selv-)opptatt av å konkurrere med teknologigigantene at man mister gangsynet fullstendig?

Jeg sier ikke at dette er enkelt, eller at jeg sitter med alle svarene. Men jeg mener fortsatt at NRK har et særskilt ansvar for å være den aktøren som tør å være mer ambisiøse.

Det er rom for det!

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS