NRK har brukt flere millioner på å kjøpe og bygge om et hus i Oslo.

MENINGER:

40 mill på spill?

«Ekte innovasjon er vanskelig, og vi kan ikke forvente at vi treffer spikeren på første slag. Men vi ser at LL35 har skapt et engasjement blant unge gamere som gjør at vi har tro på å utvikle konseptet videre», skriver Eirik Sandberg Ingstad om NRKs satsning på dataspill.

Publisert Sist oppdatert

NRK har et ansvar for å nå alle. Også de som ikke bruker oss. For å få til det, må vi tørre å utvikle helt nye konsepter. NRKs gamingprosjekt LL35 er nettopp det, et innovasjonsprosjekt. Ekte innovasjon er vanskelig, og vi kan ikke forvente at vi treffer spikeren på første slag. Men vi ser at LL35 har skapt et engasjement blant unge gamere som gjør at vi har tro på å utvikle konseptet videre.

Som en ikke-kommersiell allmennkringkaster har vi ikke bare en unik mulighet til å drive innovasjon, men også et ansvar for å ta på oss de vanskeligste oppgavene. Noen ganger kan det bety at vi tar i bruk utradisjonelle virkemidler.

Når vi bruker over 40 millioner på å utvikle et prosjekt med ny teknologi i en villa på Oslos beste østkant rettet mot en målgruppe som i svært liten grad bruker NRK, eller annet norskprodusert innhold, skjønner jeg godt at det blir reaksjoner.

La meg oppklare med en gang. Vi har ikke sløst bort over 40 millioner på LL35.

I den summen ligger oppstart- og investeringskostnader knyttet til eiendomskjøp og teknologi, i hovedsak verdier som NRK forventer å få tilbake med salg eller gjenbruk hvis prosjektet legges ned.

I den summen ligger også budsjettet for innholdsproduksjon og drift i ett år, som utgjør 10 millioner kroner. Dette er lagt opp til å bli en svært kostnadseffektiv produksjon.

Til sammenligning så tilsvarer 10 millioner en vanlig sum for én sesong av en lavkost dramaserie, eller noen timer av en storstilt direktesendt helgesatsning.

Samlingspunkt for gamere

For 10 millioner kroner leverer LL35 50 timer live, aktiv strømming av innhold hver uke gjennom hele året, ofte mer når vi har eventer. Regner vi dette om til timespris utgjør det mindre en hundredel av det en tradisjonell TV-produksjon koster.

Dette er en helt ny måte å lage innhold på, og det er ingen hemmelighet at det har vært teknisk krevende.

Målet med LL35 er å lage et samlepunkt for gaming og andre typer underholdning på unges premisser. Derfor har vi valgt å starte utviklingen av dette prosjektet på Twitch. Der treffer vi vår kjernemålgruppe, unge og interaktive gamere.

Plattformen gir unike muligheter for innovasjon sammen med følgerne og målgruppa. De korrigerer og bidrar med forslag til innhold og gir umiddelbar respons på hva som fungerer og ikke fungerer.

Dette gjør at prosjektet er i kontinuerlig endring og forbedring. Det ser vi også på engasjement og seertall som har steget jevnt siden starten. Det er denne typen konstruktiv kritikk som gjør oss bedre.

En nær umulig oppgave som NRK skal ta

Lave seertall er kjernen i kritikken som er rettet mot LL35. Prosjektet måles primært på “brukstimer”, eller kjent som “hours watched”, på tvers av plattformene og innholdet LL35 produserer. Det er et vanlig mål for medieinnhold og kun ett av flere parametere LL35 blir målt på.

Seertallene per i dag er mye lavere enn det som er prosjektets langsiktige mål, og målet skal ikke nås på Twitch alene. Dette er fortsatt et utviklingsprosjekt i en tidlig fase og vi har bevisst holdt igjen i publisering på egen plattform og i sosiale medier mens vi jobber videre med teknikk og innhold.

LL35 vil fortsette å bli diskutert og kritisert, det er helt rimelig. Men det er et alvor som ligger bak som vi ikke kan ignorere og som angår hele bransjen. Vi ønsker å nå ut til en gruppe som er i ferd med å droppe norsk mediebruk helt, eller i stor grad har gjort det allerede. Da må vi lage noe som skiller seg ut, som kan stå ut i konkurranse med globalt innhold. Det ble i forkant beskrevet som en nær umulig oppgave, for et nær umulig publikum, men det er nettopp en slik utfordring NRK skal ta.

Vi skal være åpne og ærlige på at vi ikke er i mål, men vi skal heller ikke gi opp etter et drøyt halvår med utvikling. Fundamentet er bygget, nå skal det produseres innhold av god kvalitet for vårt publikum og i stort volum hver uke.

Med et fantastisk team både foran og bak de 50 kameraene som er installert i LL35 lærer vi nye ting hver eneste dag. Vi lærer også mye fra våre seere og aktører i norsk gaming og streaming. Og helst vil vi bruke energien vår på å lære enda mer sammen med flere miljøer. For hvis vi virkelig klarer å løfte sammen, så kan prosjektet bli en innovativ suksess, og overgå sine vanskelige mål. Og lykkes vi, vil det det komme veldig mange til gode.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS