Tirsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplagstallene for første halvår 2021.
Her kommer det frem at VG+ er den store vinneren, mens Dagbladet og Dagbladet Pluss er de store taperne.
Men det er flere aviser som opplever en nedgang i opplag fra siste halvdel 2020 til første halvdel 2021.
Betydelig nedgang i papiravisen
Blant dem som opplever størst nedgang er den Polaris Media-eide avisen Varden. Avisen mister 1353 opplag og går ned til 17.144.
Nedgangen er betydelig på papir som går fra 1658 i siste halvdel av 2020 til 245 i første halvdel av 2021.
Ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen, forklarer at den betydelig nedgangen skyldes at avisen har avviklet bedriftsavtaler med levering av papiraviser til samarbeidspartnere.
Thorsen begrunner avgjørelsen med at leservanene er i endring.
– Dette har vært en naturlig beslutning å ikke videreføre denne avtalene. Dette er en del av trenden som vi ser andre steder. Fredriksstad Blad er den første store som reduserer frekvensen på print. Det at vi skal basere redaksjonell virksomhet på en stadig økning av papiravisene er ikke naturlig, sier Thorsen.
Samtidig går Varden frem på det digitale opplaget fra 7220 i siste halvdel av 2020, til 7944 i første halvdel av 2021.
– Fornøyd skal man aldri være
Avisen Steinkjer24 opplever en nedgang på 243 opplag. De ligger på 1242 i samlet netto opplag i første halvdel av 2021.
Avisen ble lansert i oktober 2020 med Stig Jakobsen som ansvarlig redaktør, og opplevde stor pågang i starten med nye abonnenter.
Jakobsen er ikke overrasket over tallene.
– Det er akkurat som forventet. Husk at vi startet i oktober. Da fikk man en oppstartseffekt. Så dalte det naturlig nok litt etterpå. Men vi vet at antall abonnenter har gått opp igjen etter det første droppet, sier Jakobsen til Medier24.
Han avviser at det ligger noe dramatikk rundt nedgangen.
– Du sier dere forventet dette, men er dere fornøyd?
– Fornøyd skal man aldri være, men man må starte et sted. Det går naturlig nok ned til man finner et grunnfjell. Jeg ville være mer bekymret om det forsetter å synke, svarer Jakobsen som går tilbake til redaktørjobben iTromsø i oktober.
– Vi ser at vi de siste par ukene slår Steinkjer-Avisa på sidevisninger, så det går riktig vei, legger han til.
Har merket konkurransen fra Avisa Oslo
Også Dagsavisen har havnet på den nedre delen av opplagstallene. Sammenlignet med siste halvdel av 2020 går de ned 1264 i opplag til 24.598.
Sjefredaktør og administrerende direktør i Dagsavisen, Eirik Hoff Lysholm, forklarer nedgangen med flere ting.
Lysholm peker på at opplagstallene fra de Dagsavisen-eide avisene Demokraten og Rogalands Avis er slått sammen i oversikten fra MBL.
– Vi visste at disse tallene kom. Problemet med å legge avisene opp på hverandre er at de har ulik frekvens. Noen lesere kan også ha abonnement på to av avisene, men det vil bare bli regnet som en. Da blir samlet opplag lavere enn det vil bli hver for seg, sier Lysholm til Medier24.
Han forklarer også at Dagsavisen har byttet produksjonssystem, slik at de har opplevd et lavere søkemotoroptimalisering.
– Dagsavisen har høy ekstern trafikk. Det har tatt oss tre måneder å bygge opp igjen det vi mistet.
Til slutt påpeker Lysholm at oppstarten av Avisa Oslo også har påvirket opplagstallene.
– Vi har merket Avisa Oslo. Den veksten vi hadde før er truffet av at vi har fått en ny konkurrent, sier Lysholm.
Men selv om opplagstallene viser minus, er Dagsavisen-sjefen klar på at pilene begynner å peke oppover.
– Ting begynner allerede å gå bedre utover høsten. Vi er veldig fornøyd med å ha ridd av stormen med både korona og en ny konkurrent. Nå skal vi bygge videre på den offensive i strategien og dekke enda mer av landet utenfor Oslo og Akershus.