Den positive opplagsutviklingen for norske aviser fortsetter, veksten er på 0,5 prosent fra andre halvår 2020 og til første halvår 2021, melder Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Totalopplaget for første halvår 2021 er på over 2,5 millioner. Heldigitalt opplag vokser og utgjør nå over halvparten av det totale opplaget.
Sterkere vekst på våren
– Norske mediehus fortsetter å tiltrekke nye abonnenter, og de fleste av disse er digitale. At det heldigitale opplaget nå utgjør over halvparten av totalopplaget, viser at norske aviser er i front både når det gjelder digital journalistikk og digital medieutvikling, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
Det rapporteres opplag på 232 titler i første halvår av 2021, med et totalopplag på 2 559 420 enheter.
Veksten siden forrige halvår er på 0,5 prosent. Det finnes sesongvariasjoner i opplaget gjennom året, hvor mange kan vise til sterkere vekst i andre halvår enn i årets seks første måneder.
VG + størst fremgang
Det heldigitale opplaget vokser og utgjør for første gang over halvparten av totalopplaget (51 %).
Det rene papiropplaget (6 %) og komplett-abonnement med tilgang til både papirutgaver og digitalt innhold (43 %), går tilbake.
Det rene digitalopplaget øker med 5 prosent og over 1,3 millioner abonnement er nå heldigitale, mens det rene papiropplaget har en tilbakegang på 10 prosent og utgjør i overkant av 150 000 opplagsenheter.
Løssalg er den største andelen av det rene papiropplaget, og utgjør over 6 av 10 enheter i denne kategorien.
Komplett står fortsatt sterkest som abonnementsmodell hos lokalavisene med under 10 000 i opplag og nisjeavisene, men også her ser vi en økning i heldigitalt opplag.
VG + kan også denne perioden vise til størst opplagsfremgang med en økning på 20 854, Finansavisen har en økning på 3 437, mens Dagens Næringsliv har en økning på 2 836.
Det er først og fremst de rene digitalabonnentene som står for fremgangen hos disse, men Finansavisen øker også antall komplett-abonnement.
*Merk at både VG og Dagbladet leverer separate opplagsoppgaver for sine pluss-produkter. I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (51.829) og VG+ (250.975) og for Dagbladet inngår både Dagbladet (23.298) og Dagbladet Pluss (76.218).