Tirsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplagstallene for første halvår i 2021.
Tallene viser at den store taperen er Dagbladet og Dagbladet Pluss.
Dagbladet Pluss har mistet 10.000 i opplag og står nå med 76.218 i opplag første halvdel av 2021.
– Det er klart vi helst skulle ha fortsatt vekst vi også, det er ingen tvil om det. Samtidig er det noe vi var forberedt på det, så det er ingen dramatikk rundt dette, sier redaktør i Dagbladet Pluss Hilde Schjerve.
Ikke bekymret
For å forklare nedgangen viser Schjerve til at de opplevde en voldsom vekst i den første runden av pandemien i 2020. Denne veksten begynte å avta i første halvdelen av 2021.
Schjerve peker også på at de er i en omstillingsfase rundt Dagbladet Pluss.
– Vi har skiftet ut hele det tekniske rigget og fått på plass en ny kundeplattform. Det har hatt en pris som vi nå betaler for. Men vi mener at justeringene som vi har gjort er nødvendige for å få fart inn i fremtiden.
– Når man omstiller kan det bli verre før det blir bedre, legger hun til.
– 10.000 høres mye ut for oss på utsiden. Er du bekymret?
– Overhode ikke. Vi mener nå vi er godt rigget for vekst fremover. Vi gjør betydelige investeringer på Dagbladet Pluss, og skal både oppbemanne med flere reportere for styrke journalistikken vi lager selv, og investere i web-TV-konsepter i samarbeid med Dagbladet TV, svarer Schjerve.
Den store vinneren av opplagstallene er VG+. De opplevde en økning på over 20.000.
Schjerve er imponert over hva konkurrenten i Akersgata 55 har fått til.
– Det er bare å gratulere VG+. Det er inspirerende å se hva de har fått til og det viser at det er fortsatt fart i markedet for digital brukerbetaling. De er åpen med suksessen til «Ikke å lov å le på hytta», og det lar vi oss inspirere av.
Vil ikke sette en sluttdato for papiravisen
Også Dagbladet opplever en nedgang, og går ned 18 prosent på papir. De går ned fra 28.569 til 23.298 fra andre halvdel av 2020 til første halvdel av 2021.
Sjefredaktør og administrerende direktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, sier at tallene er som forventet.
– I 2017 uttalte daværende sjefredaktør i Dagbladet at de skulle legge ned papiravisen tidligst i første kvartal i 2018. Så man kan si at papiravisen har levert over forventningene. Vi gir ut papiravisen så lenge det er interesse for det, sier Beverfjord til Medier24.
Beverfjord påpeker at Dagbladets inntekter i all hovedsak kommer fra den digitale delen av avisen.
Likevel vil ikke Beverfjord sette en sluttdato for Dagbladets papiravis.
– Majoriteten av våre inntektene er innenfor det digitale. Der er fremtiden. Så gir vi ut papiravisen så lenge det er interesse for den.
– Og den er fortsatt lønnsom for Dagbladet?
– Det er den, svarer Beverfjord.
Også Beverfjord har registret VG+ sin oppgang, og er klar på at det er til inspirasjon for resten av bransjen.
– Vi tenker det bra at det positiv utvikling i dette markedet. Det er vi glad for på vegne av bransjen. Betalingsproduktene vil utvikle seg betydelig i årene som kommer.
Som Schjerve peker Beverfjord på at Dagbladet nå satser på TV-konsepter på Dagbladet Pluss.
– Vi ser at det er etterspørsel etter vår journalistikk, og vi kommer til å oppbemanne den avdelingen med fem personer.