Som ved andre halvår i 2020 er VG+ opplagsvinner, også i første halvdel av 2021. Avisen øker opplaget med 20 854. Samlet sett er opplaget nå på 250 975.
Det er VG+-redaktør Jane Throndsen særdeles godt fornøyd med.
– Det er jubel i VG-huset nå. Vi er utrolig glade for at brukerne strømmer til VG+. Vi har jobbet hardt for å berike VG+, og for å gi brukerne det beste tilbudet, sier Throndsen til Medier24.
– Hvor stort skal VG+-opplaget være, før dere kan være fornøyde med størrelsen?
– Når vi ser fem år frem i tid? The sky is the limit. VGs salgstopp på enkeltutgaver ligger rundt 400 000.Om vi klarer det, vil det være helt vilt, svarer redaktøren.
Og fortsetter:
– Det er sykt vanskelig å tallfeste dette, og konkurransen er knallhard. Vi skal innovere og skape nye tjenester.
Hyller komisuksess
Throndsen tror den vedvarende opplagsveksten skyldes langsiktige strategier om hvilket innhold VG+ investerer i.
Hun trekker frem flere eksempler.
– Gjennom det siste året har vi hatt suksessen over alle suksesser med «Ikke lov å le på hytta». Vi har også satset på sport, digital historiefortelling og eksperimentert med podkast, sier Throndsen.
– Vi skjønte at rene artikler ikke var et sterkt nok verdiforslag til å få folk kjøpe «billett» til VG+. Derfor har vi gått inn i podkast- og TV-satsinger og samt sportsrettigheter.
– Vi har også styrket journalistikken til å dreie seg mer mot nyhetsbildet, og samtidig satt av mange ressurser til å satse på digital historiefortelling.
– Hvorfor er «Ikke lov å le på hytta» suksessen over alle suksesser?
– De unge er gullet i dagens mediemarked. De har strømmet til oss i titusentall, både ved første og andre sesong. De får møte VG gjennom å le seg i hel på en hytte, og vi tror det gir oss tilgang til et helt nytt publikum.
– Da vi var i New York og snakket om dette, kalte vi det for en av de største enkeltstående salgssuksessene i verden, sier hun.