Redaktør Jane Throndsen våger å drømme om at VG+-opplaget skal vokse til 400 000 i størrelse.

VG+ er opplagsvinner igjen - nå drømmer redaktøren om å nå et «helt vilt» tall

Redaktør Jane Throndsen håper VG+ kan vokse betraktelig de neste årene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Som ved andre halvår i 2020 er VG+ opplagsvinner, også i første halvdel av 2021. Avisen øker opplaget med 20 854. Samlet sett er opplaget nå på 250 975.

Det er VG+-redaktør Jane Throndsen særdeles godt fornøyd med.

– Det er jubel i VG-huset nå. Vi er utrolig glade for at brukerne strømmer til VG+. Vi har jobbet hardt for å berike VG+, og for å gi brukerne det beste tilbudet, sier Throndsen til Medier24.

– Hvor stort skal VG+-opplaget være, før dere kan være fornøyde med størrelsen?

– Når vi ser fem år frem i tid? The sky is the limit. VGs salgstopp på enkeltutgaver ligger rundt 400 000. Om vi klarer det, vil det være helt vilt, svarer redaktøren.

Og fortsetter:

– Det er sykt vanskelig å tallfeste dette, og konkurransen er knallhard. Vi skal innovere og skape nye tjenester.

Jane Throndsen, VG+ redaktør. Her avbildet med en miniatyrutgave av VGs sjefredaktør, Gard Steiro.

Hyller komisuksess

Throndsen tror den vedvarende opplagsveksten skyldes langsiktige strategier om hvilket innhold VG+ investerer i.

Hun trekker frem flere eksempler.

– Gjennom det siste året har vi hatt suksessen over alle suksesser med «Ikke lov å le på hytta». Vi har også satset på sport, digital historiefortelling og eksperimentert med podkast, sier Throndsen.

– Vi skjønte at rene artikler ikke var et sterkt nok verdiforslag til å få folk kjøpe «billett» til VG+. Derfor har vi gått inn i podkast- og TV-satsinger og samt sportsrettigheter.

– Vi har også styrket journalistikken til å dreie seg mer mot nyhetsbildet, og samtidig satt av mange ressurser til å satse på digital historiefortelling.

– Hvorfor er «Ikke lov å le på hytta» suksessen over alle suksesser?

– De unge er gullet i dagens mediemarked. De har strømmet til oss i titusentall, både ved første og andre sesong. De får møte VG gjennom å le seg i hel på en hytte, og vi tror det gir oss tilgang til et helt nytt publikum.

– Da vi var i New York og snakket om dette, kalte vi det for en av de største enkeltstående salgssuksessene i verden, sier hun.

– Vi må tenke stort

På spørsmål om hva VG+ skal gjøre for å få flere unge abonnenter, svarer Throndsen slik:

Det handler både om VG og den samlede kraften i Schibsted, og å bruke alle miljøene i VG, slik VGTV nå har gjort med podkastene sine.

VG+ jobber stadig med å utvikle nye ideer og konsepter, forteller Throndsen.

– Vi må tenke stort, nytt og gi folk andre typer tjenester som er relevante i livene deres, sier redaktøren.

Til tross for stor digital suksess går VGs papiropplag tilbake med 5365. Målt i antall, er det flest av alle papiravisene.

De siste to årene har VG+ økt fra med 65 971 abonnenter fra 185 004 til 250 975, en økning på 35,6 prosent.

Aftenposten har økt med 3841, fra 252 413 til 256 254. For to år siden lå VG + 67 409 bak Aftenposten. Nå er det snevret inn til 5279.

Powered by Labrador CMS