Geir Olav Flåan i Meråkerposten, Danby Choi i Subjekt, Janne Johannessen i Dagens Næringsliv og Sun Heidi Sæbo i Morgenbladet.

Opplagsrekord for flere aviser: – Det er helt rått

Meråkerposten, Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Subjekt er alle i opplagsvekst. Sistnevnte har doblet opplaget på ett år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplagstallene for første halvår 2022. Over hundre avistitler kan viser til vekst, men veksten generelt avtar.

På vinnerlisten finnes flere store titler. Dagens Næringsliv og Finansavisen er de avisene som økte mest i antall, henholdsvis med 5942 og 3807.

– Uro i markedet

– Det er helt rått, sier sjefredaktør, Janne Johannessen, i Dagens Næringsliv når Medier24 tar kontakt.

DN blir opplagsvinneren med en økning på nesten 6000 abonnenter. Dermed går næringslivsavisen over den magiske grensen på 100 000 abonnenter.

Johannessen trekker fram en god laginnsats, dagens verdenssituasjon, og en økende interesse for næringslivsjournalistikk, når hun forklare bakgrunnen for veksten.

– Strømprisene og maten blir dyrere og renten blir høyere. Det er uro i markedet og et veldig behov for å forstå hva som skjer. Det er noe av effekten vi ser. Mange trenger DN for å navigere i en uoversiktlig og dramatisk virkelighet, sier Johannessen.

Sjefredaktøren peker også på at mye av veksten skyldes bedriftsabonnementer.

– Vi ser at vi blir mer relevant for norske bedrifter. Det å ha DN abonnement er viktig arbeidsverktøy for å holde seg oppdatert om markedsutviklingen.

I takt med prisnivået i samfunnet stiger, er det en større mulighet for at nordmenn slanker antall medie-abonnementer som man betaler for.

Et abonnement DN er blant de dyreste man kan ha.

– Er det betryggende at nordmenn ønsker å beholde DN-abonnementet?

– Ja det er betryggende, men vi må bevise oss i større grad hver eneste dag. Den effekten risiker å treffe oss også, om vi ikke leverer knallsterk journalistikk, svarer Johannessen.

Hun er klar på at det blir en feiring hos DN tirsdag.

– Folk har ikke gulljakker, men vi skal selvfølgelig ferie dette. Å passere 100 000 er veldig gøy. Vi feirer med kake, og ikke noe mer hokuspokus enn det, sier Johannessen og legger til:

– Det er klart at vi ikke kommer til å hvile på laurbærene. Vi skal vise at vi er uunnværlig for abonnentene våre.

– Vill vekst

Prosentmessig er Subjekt den store vinneren, som har en dobling i opplag mot samme halvår i fjor.

– Det føles veldig bra. Vi ser så mye fremover og er så opptatt av hva vårt neste «move» skal være at vi glemmer å se oss tilbake på hvilken vill vekst vi har, sier sjefredaktør Danby Choi til Medier24.

I Subjekt er det hele tiden noe å feire, forteller han, og hinter til at det kan bli en fest av opplagstallene også.

– Økning i antall abonnenter handler om at vi ser en direkte respons på god og ønsket journalistikk. Subjekt har med tiden blitt dyktigere og flinkere på å bedrive kritisk kulturjournalistikk. Det har jeg bare å takke min eminente redaksjon for, kommenterer han.

Subjekt hører ikke til noe konsern. Derfor er hver abonnent viktig for dem, påpeker Choi, som forteller at overskuddet går til å produsere mer journalistikk.

– Vi kommer selvfølgelig til å ansette flere journalister, men det spørs hvor mange og hvordan. Det har også med Medietilsynets nye ordning å gjøre og deres beslutning rundt det, kommenterer han.

– Nok en opplagsrekord

Morgenbladet, som i forrige uke ble en av taperne da lesertallene ble lagt fram, har en økning på 2668, en prosent på 8,9. Sjefredaktør og adm. dir Sun Heidi Sæbø forteller at det er nok en opplagsrekord i avisens 203 år lange historie.

– Det er ikke første gang vi setter opplagsrekord, det har vi gjort de siste årene. Og siden vi går for brukerbetaling i vår forretningsmodell og alt vårt stoff er premium, viser dette at folk er villige til å betale for Morgenbladet, sier Sæbø og legger til:

– Vi lever i en tid hvor mange redaksjoner satser på hendelsesnyheter, mens vi satser på en annen type journalistikk. Den er fortsatt aktuell, men den er mer ettertenksom og analytisk. Dette viser at det er plass for begge, sier hun.

Sæbø sier at det er ekstra gledelig at de styrker seg digitalt.

– Samtidig som vi ser at papiravisen fremdeles er attraktiv og lønnsom.

Sæbø roser også de ansatte.

– Jeg er veldig stolt over den jobben både redaksjonen og markedsavdelingen gjør. Og en ting er at det er stadig nye opplagsrekorder, men vi har også resultatrekorder.

Har jobbet alene

Meråkerposten er en annen opplagsvinner i år. De øker med 67 prosent sammenlignet med første halvår 2021.

– Det er en god følelse. Vi tok over avisa 1. september i fjor med nye eiere (Amedia og Trønder-Avisa, journ.anm.). Siden den gang har det gått rette veien, sier ansvarlig redaktør Geir Olav Flåan til Medier24.

– Prosenttallet blir jo høyt når utgangspunktet er så lavt, skyter han inn.

Første halvår 2021 kunne de vise til 787 abonnenter. Et år senere er tallet 1.315.

– Jeg jobbet alene først, så ansatte jeg en journalist i mai i år i 60 prosent. I september gikk hun over i full stilling. Det er veldig hyggelig, og ytterst nødvendig. Man kan ikke drive en avis helt alene. Man må i hvert fall ha to, kommenterer Flåan.

I fjor søkte avisen om pressestøtte. Da endte det med avslag.

– Vi får vel pressestøtte i år. Vi har jobbet mot den, og er vel avhengig av den for å få det til å gå noenlunde rundt. sier han, og forteller videre hva de har gjort for å få økningen:

– Vi har tatt innbyggerne på alvor og gitt dem et produkt som de har tatt godt imot. Vi skriver mye om vanlige folk og smått. Folk og historier, det er det handler om. Det tror jeg funker, uansett plattform.

Nyhetsredaktør i Finansavisen, Steinar Grini, skriver til Medier24 at hardt arbeid ligger bak.

– Jeg tenker selvfølgelig at det er gøy at hard satsing og hardt arbeid over lang tid kaster av seg. I tillegg tenker jeg at økonomi og næringsliv generelt, og aksjemarkedet spesielt, er områder som er viktig for stadig flere, skriver Grini.

– Hvorfor øker Finansavisen?

– Finansavisen øker fordi vi har satset langsiktig med mange gode medarbeidere uavhengig av konjunkturene. I tillegg har vi bestemt oss for å dekke aksjemarkedet best, og vi merker at det er stor etterspørsel etter nyheter om børs og aksjer. Det tror vi vil fortsette uavhengig av uroen både i økonomien og på børsene.

Powered by Labrador CMS