Papiraviser, illustrasjonsfoto
Papiraviser, illustrasjonsfoto

Opplagsveksten avtar: Dagens Næringsliv og Finans­avisen i størst vekst

Veksten i opplag er halvert, sammenlignet med de to siste årene. Nisjeavisene og næringslivsavisene øker mest.

Publisert Sist oppdatert

Totalopplaget for norske aviser har økt med 0,8 prosent fra første halvår 2021 til første halvår 2022. Til sammenligning har opplaget i samme periode de tre foregående årene økt med mellom tre og fire prosent.

Det viser de ferskeste opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL)

Se hele listen nederst i saken.

– Veksten vi har sett de siste årene avtar nå. Sammenlignet med utviklingen fra 2020 til 2021 er den heldigitale veksten omtrent halvert, og med økte kostnader for folk flest, går flere mediehus nå en mer usikker tid i møte, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.

Næringsliv og nisjer

De store nasjonale titlene VG og Dagbladet totalt, samt Aftenposten og Nettavisen, opplever en fremgang på 0,5 prosent fra første halvår 2021 til tilsvarende periode i år

Lokal- og regionavisene, Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, øker til sammen med 0,8 prosent.

Det er de nasjonale nisjeavisene som går mest frem sammenlignet med tilsvarende periode året før, og de 16 titlene går til sammen frem 2,7 prosent.

Næringslivsavisene Dagens Næringsliv og Finansavisen øker i perioden mest, også uavhengig av aviskategori, med hhv. 5 900 og 3 800 i opplag, en prosentvekst på 6,22 prosent og 13,29 prosent.

- Slik hverdagen er nå med økte renter, dyrere strøm og en usikker situasjon i Europa blir også økonominyheter viktigere enn på lenge, sier Øgrey.

Heldigital vekst

De 73 lokalavisene med mellom 4 000 og 9 999 i opplag sikrer seg også flere abonnenter, og går frem med 1,7 prosent i perioden.

Samtidig utgjør det heldigitale opplaget for denne gruppen for første gang over halvparten av totalopplaget.

De mindre lokalavisene holder opplaget relativt stabilt siden fjoråret. Digitalopplaget øker med 9,6 prosent fra første halvår 2021 til første halvår 2022.

Komplett har en tilbakegang på 7,8 prosent, mens papir går tilbake med 12,6 prosent. Det heldigitale opplaget utgjør nå 55 prosent, komplett utgjør 39 prosent og det rene papiropplaget er på 5 prosent av totalopplaget.

– Det er det heldigitale opplaget som står for veksten. Selv om veksten avtar, ser vi at leserne betaler for mediehusenes digitale innhold i stadig større omfang, sier Øgrey.

Totalopplaget for første halvår av 2022 består av 236 titler og er på nærmere 2,6 millioner. Av de 231 sammenlignbare titlene kan 108 vise til vekst, mens 122 går tilbake.

Powered by Labrador CMS