- Medier24 skrev i den opprinnelige saken at VG hadde 9000 abonnenter på Snapchat. Det er feil. Det riktige er at VG har 936.000 abonnenter.
Torsdag ble de ferskeste lesertallene fra andre kvartal lagt frem av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). De viser at 81 prosent leser minst én avis digitalt eller på papir daglig.
VG er fremdeles desidert størst med en daglig dekning på 1,9 millioner, men har en nedgang på omlag fem prosent fra samme periode i fjor.
Ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, er ikke overrasket.
– Vi så nedgangen allerede i vår. VG har ligger på vekst på MBLs målinger kvartal etter kvartal. Men nedgangen skyldes fravær av pandemi, og vi kommer fra rekordhøye tall, forklarer Steiro til Medier24.
– Dilemma
VG-sjefen peker også på deres prioritering av å dekke Ukraina-krigen, som fikk mindre interesse fra leserne etter hver.
– Da står man i et dilemma. Skal man prioritere klikk, eller prioritere krigen? Vi valgte å prioritere denne sakene utover hele våren, selv om vi så at brukernes interesse falt utover våren. Vi valgte riktig selv om interessen falt, sier Steiro.
Han påpeker at de nå ser at trenden snur igjen, og at lesertallene har økt siden det forrige kvartal.
– VG er fortsatt desidert størst, og vi har fortsatt hensikt med å være størst. Jeg er fornøyd med utviklingen den siste tiden.
NRK har en flat økning på 0,32 prosent, mens TV 2 går opp 5,19 prosent.
– De andre konkurrentene skriver også om krigen i Ukraina. Hva tenker du om at de øker?
– Jeg er ikke så opptatt av dem, men hva VG gjør. Vi har ulike posisjoner og utgangspunkt. Det er en daglig kamp om publikums interesse, og det må vi ta på alvor, svarer Steiro.
Steiro påpeker at tallene ikke viser hvor godt mediene når den store utfordringen i bransjen, nemlig de unge.
– Tallene som ikke er med i oversikten er hvem vi når i kanaler hvor ungdommer er med. Snapchat er viktig, hvor VG har 936 000 abonnenter. Seks av ti av dem som ser VGs nyhetsinnhold på Snapchat er under 25. Det er viktig parametere som viser gjennomslagskraft for å nå dem som er vanskelig å nå i dag.
Dagbladet øker
Blant de store riksavisene øker Dagbladet nest-mest med henholdsvis 4,5 prosent.
Ansvarlig redaktør i Aller-avisen, Alexandra Beverfjord, ser på økningen som en god tilbakemelding fra leserne.
– Det er en tydelig tilbakemelding at produktet og det vi gjør journalistisk fungerer godt ut mot leserne. Vi har hatt en god vekst over mange år, sier Beverfjord til Medier24.
Dagbladet-sjefen roser journalistene og deskerne på Økern, og begrunner fremgangen i lesertall med deres innsats.
Samtidig trekker også Beverfjord frem dekningen deres av krigen i Ukraina, som en faktor for hvorfor de øker i lesertall.
– Vi tok tidlig en beslutning om at vi skulle ha den beste dekningen av krigen, og vi har brukt mye ressurser på det. Vi har prioriter den høyt på alle flatene våre. Vi hadde krigen på forsiden av papiravisen til langt ut i mai, forteller Beverfjord.
TV 2-sjefen forventer mer vekst
TV 2 - ved tv2.no - øker på sin side med 5,1 prosent. Ganske beskjedent, men TV 2-sjef Olav T. Sandnes gleder seg likevel over oppgangen.
– Dette var oppløftende. Vi har store ambisjoner for tv2.no, og vil satse langsiktig på dette. Håpet vårt er at denne utviklingen fortsetter i kvartalene fremover, sier han til Medier24.
Sandnes understreker samtidig at de forventer at tallene vil øke betraktelig mer fremover. Spesielt ettersom flere av nyansettelsene tv2.no-desken gjorde tidligere i år, først begynte nå over sommeren.
– De fleste vet at det tar tid å få resultater. Vi har en ambisjon om å vokse kraftig i tiden fremover, sier han.