Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fram de ferskeste lesertallene for avisene, for andre kvartal.
Tallene viser at 81 prosent av befolkningen leser daglig minst én avis på papir eller via digitale flater, en nedgang på to prosent fra samme kvartal i fjor.
For de store avisene taper VG omlag fem prosent, mens både Dagbladet og TV 2 tar innpå.
Men flere aviser har økt kraftig det siste året.
Se topplisten nederst i saken.
– Fått til noe veldig bra
Aller Media-eide, Vi.no, øker aller mest prosentvis, med hele 52 prosent.
De går fra 34 525 i antall lesertall i 2021, til52 540 i 2022.
Ansvarlig redaktør i Vi.no, Berit B. Njarga, er fornøyd når hun ringer Medier24 fra Venezia, hvor hun er på en liten ferietur.
– 52 prosent er jo ganske bra, sier Njarga og fortsetter:
– Det er utrolig hyggelig å se at grepene vi har gjort for å vokse fungerer bra. Leserne liker det vi gjør og setter pris på det. Målet er å fortsette å vokse i samme takt fremover.
– Hvilke grep har dere gjort for å øke så mye?
– Vi har økt staben, satset mer på aktualitet og fått opp mengden antall saker. Vi er bare fire stykker, så vi må være smart og prøve å treffe godt på det vi gjør, svarer Njarga.
Da Njarga overtok redaktørrollen på slutten av sommeren 2021, uttalte direktør i Nytte & Livsstil, Peder Engesæth, at Vi.no gikk fra å være i barnehagen til å gå over på grunnskolen.
– Vi har fått til noe veldig bra. Kanskje det er på tide å gå videre til ungdomsskolen snart, sier Njarga.
Fikk umiddelbar respons
Avisen Dagen øker med 41,7 prosent fra samme tid i fjor.
Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk forteller til Medier24 at han er fornøyd med tallene.
– Vi er spesielt glade for at vi ser at den digitale omstillingen fungerer, og at det er et marked når leserne får stoffet på de plattformene de ønsker, sier han.
Han sikter til omstillingen fra i fjor der avisa la ned papirdesken for å fokusere på det digitale.
– Den responsen var helt umiddelbar. Siden har pilene pekt rett opp for oss. Dette er en bekreftelse på at vi er på rett vei, sier Selbekk.
Han håper at 20.000 daglige lesere snart ser dagens lys.
– Det langsiktige målet er å krype opp i ryggen på Vårt Land. Det er et mål vi har satt oss, sier han.
Hoppet i taket av glede
KK har også hatt høy vekst det siste året, og kan vise til en økning på 36,55 prosent.
Sjefredaktør Ingebord Heldal forteller til Medier24 at hun hoppet i taket av glede over tallene.
– Nå er det jo ikke slik at jeg ikke følger med på tallene og veksten vår fortløpende, men det er allikevel noe med disse felles tallslippene hvor jeg får se det svart på hvitt. Også er det utrolig hyggelig å se hvor bra KK gjør det også sammenlignet med andre, sier Heldal.
Hun legger til at det er utrolig motiverende å se at de treffer godt og bredt, samtidig som de holder målgruppen.
Heldal mener bakgrunnen til veksten er at KK er veldig tro mot kjernen og jobber der de har en sterk troverdighet hos leserne.
– Men vi har også blitt mye mer treffsikre i stoffet vi lager, vi har fått flere hender i arbeid, som selvsagt har masse å si og gjør oss mindre sårbare, også har vi jobbet veldig målrettet med aktualitet på «vår» måte. Altså at vi følger det løpende nyhetsbildet tett, og leter etter vinklinger som oppleves som KK.
– Hvordan skal dere feire dette?
– Vi kom akkurat hjem fra en helt fantastisk inspirerende teambuildingstur til Roma med hele redaksjonen, så vi har feiret litt på forskudd. Men det blir noen ekstra klemmer og klapp på skulderen i dag altså! Jeg er stolt og glad over å jobbe med så flinke folk!
– Formidabelt byks
Også Hallingdølen opplever kraftig vekst. Avisen har en økning på 28,5 prosent.
– Dette er veldig, veldig gledelige tall! Vi har hatt en fin utvikling over flere år nå, og dette bykset er formidabelt. Ingenting gleder et journalisthjerte mer enn at flere og flere velger å bruke, lese og engasjere seg i avisen vår, sier sjefredaktør Lillian Holden til Medier24.
Hun forteller at avisen har jobbet knallhardt med den digitale omstillingen over flere år.
– Nå ser vi gode og sterke resultater av det. Vi bruker innsikten i leservaner og visninger til å lage mer av den journalistikken som treffer våre abonnenter best. I tillegg lager vi fremdeles et papirprodukt som står sterkt, og har valgt å ikke skalere det ned selv om vi har endret oss til å ha digitalt fokus.
Hun legger til at de har ståltro at at det er en suksessoppskrift.
– Vi har fremdeles et potensiale både når det gjelder nye abonnenter og å øke den digitale bruken blant de eksisterende abonnentene. Samtidig må vi gjøre nye ting, nå går vi i gang med podcastsatsing. Det tror vi blir veldig gøy.
Holden forteller at mediehuset selvfølgelig må feire tallene, og at om noen dager kommer opplagstallene, som også er gledelig for avisen.
– All vekst vi nå kan juble for kommer fordi vi har en redaksjon bestående av fantastisk dyktige og driftige journalister, og de fortjener både kake og champagne for dette.