Håvard Lied mener nyhetsredaktør i Dagbladet, Frode Hansen, ikke svarte på kritikken han ga dem.
Foto: Endre Simonsen / Bjørn Olav Hammerstad
MENINGER:
Det var kanskje noen få som drømte om at Dagbladet skulle ta litt selvkritikk
«Jeg håper Dagbladet – i det minste internt – er villige til å ta en debatt om sine virkemidler på front. », skriver Håvard Lied i svar til avisens nyhetsredaktør.
Svarer på Frode Hansens innlegg «Dagbladet kommuniserer med større bokstaver enn andre, og det skal vi fortsette med»
Det var kanskje noen få som drømte om at Dagbladet skulle ta litt selvkritikk etter å ha hatt toppsaken «– Tredje verdenskrig har startet» med svart bakgrunn og «AKKURAT NÅ» rullende over skjermen.
Vel, det ble med drømmen.
For i stedet for i det minste å reflektere rundt at dette kan oppfattes både skremmende og misvisende, får vi servert noen bulletpoints fra nyhetsredaktør Frode Hansen:
«Dagbladet har hatt en formidabel digital vekst siden 2018», de har levert «tidenes beste økonomiske resultat» og de har «har Norges største forbrukernettsted».
Klikk til hvilken pris?
Jeg vet ikke hvor nøye Hansen leste mitt første innlegg, men det var jo nettopp dette jeg kritiserte.
For å sitere meg selv: «Så vil sikkert ledelsen kunne vise til at dette fungerer. At pilene peker oppover og at rekorder blir satt. Men til hvilken pris?»
Og her er hovedpoenget. Dersom man leser saken Dagbladet brukte som toppsak, med svart bakgrunn og «AKKURAT NÅ»-banner, ser man at Ukrainas forsvarsminister Oleksij Reznikov sier at tredje verdenskrig startet 24. februar.
Saken ble publisert 30. juni, så dette uttaler han altså nesten fire måneder etter verdenskrigen angivelig skulle ha startet.
Hva er det som gjør at denne saken fortjener svart bakgrunn? Hva er det som er «AKKURAT NÅ» ved dette? Er det at Dagbladet akkurat da fikk tak i NTB-meldingen?
Helt avgjørende med tillit fra folket
Vi som journalister må hver dag jobbe for å øke folkets tillit til mediene. Dette gjør vi gjennom å lage god og undersøkende journalistikk med sakssvarende titler.
Dagbladets måte å skremme opp leserne gir kanskje klikk – men det senker samtidig folkets tillit til pressen. Man kan ikke kun vise til høye lesertall, delvis skapt av store titler og alarm-fremstilling, for så å si at folket stoler på avisen.
Norsk forskning viser at Dagbladet scorte dårligere enn både NRK, VG, TV 2 og Aftenposten på tilliten publikum hadde til dem når det gjaldt nyheter om korona-pandemien. Jeg kan ikke tro at Ukraina-dekningen deres øker den ytterligere når de fronter sakene slik de gjør.
Dagbladets nyhetsredaktør viser til at tittelen inneholder en sitatstrek og dermed er «ren fakta og videreformidling» av Ukrainas forsvarsministers uttalelser. Jeg tror likevel ikke det er slik dette oppfattes av Dagbladets lesere. Det er nemlig ikke slik at alle har stålkontroll på hva en sitatstrek er og hva dette innebærer.
For å sitere førsteamanuensis ved journalistutdanningen i Oslo, Yngve Benestad Hågvar: «En bør være forsiktig med å bruke replikkstrek i titler som kan se ut som om det er fakta». Dette mener jeg er spesielt viktig i saker som omhandler krig.
Jeg tror måten Dagbladet forenkler titlene på kan bidra misforståelser, og måten de blåser dem opp med store fonter, AKKURAT NÅ-bannere og svart bakgrunn bidrar til å skape frykt.
Jeg håper Dagbladet – i det minste internt – er villige til å ta en debatt om sine virkemidler på front. Det tror jeg ville styrket både avisens omdømme – og mer generelt folkets tillit til pressen, som er helt avgjørende.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.