(MEDIA CITY BERGEN): Under Sportskonferansen 2022 denne uken var mediedekningen av Norges største idrettsstjerne, Erling Braut Haaland, et tema.
Manchester City-stjernen har særlig preget mediebildet her til lands etter at han kom til Premier League i sommer.
I tillegg til saker om prestasjonene på banen, lager mediene også saker om hårsveisen til Haaland og hvor han har kjøpt hus i Spania.
Leder for sportsredaksjonen i Stavanger Aftenblad, Stig Nilssen, ble spurt om han mener det er for mange Haaland-saker i mediebildet nå.
– Ja, jeg synes det. Men jeg har gjerne en annen innfallsvinkel på det enn den gjengse leser. Men når tilgangen er som den er, så blir kreativiteten stor. Vi ser at det tenderer til ting man har sett i utlandet på den type superstjerner, sier Nilssen fra scenen på Media City Bergen.
Ambassadør for Viaplay
Nilssen har dekket Haaland siden han var 16 år og spilte for Bryne.
Han ble spurt om nettopp tilgjengeligheten til City-spissen har endret seg.
– Han er en del av en verden hvor alt er regulert og styrt rundt han. Tilgjengeligheten er lik null, svarer Nilssen.
Nyhetssjef hos VG Sporten, Carina Bredesen, forteller at de kjenner på det samme.
– Det er vanskelig med tilgang. Det er nesten lik null. Vi jobber systematisk innad og fordeler, slik at det ikke blir de samme sakene om og om igjen ti år fram i tid, sier Bredesen.
Noen som har mer kontakt med Haaland er rettighetshaver til Premier League, Viaplay.
I høst annonserte de et samarbeid med Haaland om en dokumentar og ambassadørtittel.
I VG uttalte flere seg kritiske til hvordan strømmeselskapet skulle utøve uavhengig og kritisk journalistikk på City-stjernen.
Sportssjef i Viaplay, Kristian Oma, beskriver deres dekning som en god miks mellom underholdning og journalistikk.
– Underholdningsdelen er uten tvil viktig for oss. Vi har verken 21-sendinger eller VG.no til å breake nyheter, men vi jobber journalistisk i alt vi gjør, sier Oma.
Sammen med at Haaland ble ambassadør for Viaplay, er også hans far, Alf-Inge Haaland, blitt brukt som ekspert i studiosendinger.
Oma blir spurt om dette er forenlig med uavhengig journalistikk.
– Ja, vi tror det. Når vi jobber for å få intervjuavtaler så jobber vi journalistisk, og det er ikke noe forpliktelser eller krav.
– En utfordring
Nyhetssjef i NRK Sporten, Pål Marius Tingve, fikk spørsmål om NRK kunne sendt dokumentaren om Haaland.
– Det er et godt spørsmål. Jeg tror ikke jeg skal være noe dommer over det Viaplay driver med. Men det er klart at når man har et kommersielt forhold til en utøver, så er det kanskje en utfordring å lage fri og uavhengig journalistikk på den spilleren, sier Tingve.
Heller ikke Nilssen fra Aftenbladet synes en slik avtale er uproblematisk.
– Så lenge du driver journalistisk virksomhet, så skal du ikke ha bindinger. Med engang du oppretter en bindinger som bidrar til å slå tvil om integriteten og troverdigheten utad til seerne og leserne, så har du egentlig allerede tapt.
Oma mener derimot at et slikt samarbeid ikke er så uvanlig som mange skal ha det til.
– Vi må ikke male fanden på veggen her. Vi har klare siloer. Kommersielle avtaler er en ting. Slik som for eksempel at BA sponser Brann eller at BT sponser Tertnes, sier Oma, og mener at slike avtaler ikke automatisk gjør at den journalistiske-siloen dermed ikke kan være uavhengig.