Viaplay-sjefen Anders Jensen
Foto: Kent Olsen
Viaplay lavere vekst enn forventet: 100 millioner i minus i tredje kvartal
Veksten i Norden er svakere enn forventet for Viaplay.
Tirsdag la Viaplay frem kvartalstallene for tredje kvartal.
De viser at selskapet har økt inntektene med nesten en milliard svenske kroner, til 3,9 milliarder kroner, mot tredje kvartal i fjor.
De har også økt abonnentsbasen med 879 000 fra andre kvartal i år, og har nå passert 6,4 millioner abonnenter. Det er en økning på 78 prosent fra samme tid i fjor.
– Vi har levert not et kvartal med høy abonnent– og inntekstvekst, noe som viser tiltrekningen og robustheten til våre godt differensierte tilbud, sier CEO Anders Jensen i Viaplay i kvartalsmedlingen.
Han legger til den internasjonale virksomheten går foran planen, og at de har nådd milepælen med en millioner abonnenter både i det nederlandske og polske markedet.
Han legger til at veksten i Norden er på 28 prosent og mye drevet av B2B-distribusjonspartnerskap.
– Antall premium-abonnenter i Norge øker etter inkluderingen av engelsk Premier League-dekning i august, men i et lavere tempo en forventet.
Konsernet endte på et driftsresultat på minus 100 millioner kroner for tredje kvartal. På samme tid i fjor var tallet 114 millioner kroner i overskudd.
– Salgsveksten i 4. kvartal som blir lavere enn forventet kan ikke fullt ut kompenseres av korrigerende tiltak og kostnadsbesparelser på kort sikt, så vi forventer nå en helårsmargin for den nordiske virksomheten på om lag syv prosent.
Selskapet har også økt sitt internasjonale abonnentsmål ved årets slutt fra 2,5 millioner til 2,7 millioner, grunnet med det fullførte oppkjøpet av Premier Sports i Storbritannia.
– Samtidig redusererer vi vårt nordiske mål ved årsskiftet fra 4,8 millioner til 4,6 millioner. Vårt konsernmål er derfor uendret på 7,3m.
De reduserer samtidig det nordiske målet for organisk vekst for hele året, på grunn av de umiddelbare effektene av nedgangen i både annonsering og abonnementsalg.
– Motsatt forventes det internasjonale salget å overgå våre tidligere forventninger, og vi forventer nå en samlet organisk omsetningsvekst for konsernet på ca. 20 % for hele året.