I helgen kom de første bildene fra den ukrainske byen Butsja, som viste at over 400 sivile var blitt drept i byen. Flere norske mediehus har publisert bilder av døde kropper i byen, og NTBs bildebase inneholder de verste bildene som ble tatt av de første nyhetsbyråene som ankom byen. Både NRK, VG og TV 2 har hatt team der.
Vi har spurt mediehusene hvordan de tar vare på de ansatte på desken som nå må jobbe med de grufulle bildene fra byen.
– Tar det på alvor
Nyhetsredaktør i VG, Tora Bakke Håndlykken, forteller til Medier24 at de har to løp på hvordan de tar vare på og følger opp de ansatte.
– Det ene er teamene våre i felt. De har vi et eget rigg for, som omhandler blant annet debrief når de kommer hjem, og tett oppfølging i felt.
VG har et team som denne uken har rapportert fra Butsja.
– For medarbeiderne som jobber på desken, er det mange som eksponeres for sterke uttrykk nå, både fra bildene og videoene vi har publisert, og de vi ikke har publisert, sier hun.
Bakke Håndlykken forteller at VG på mandag hadde en psykolog på besøk på huset, for å snakke med redaksjonen om hva som er vanlige og normale reaksjonsformer.
– Han ga også konkrete tips og verktøy for hvordan man kan håndtere reaksjoner man får, sier hun.
Mediehuset har lagt det opp slik at hvis enkeltmedarbeidere opplever at de trenger ekstra oppfølging, kan de kontakte HR og få bistand fra en psykolog.
– Vi tar det på alvor at vi ser at det er medarbeidere som sitter og mottar og bearbeider bilder som gjør inntrykk, sier hun og legger til:
– Så vil det være forskjellig hva den enkelte har behov for. Noen opplever at de får den debriefen ved å snakke med kollegaer, mens andre kjenner på et ekstra behov for å snakke med profesjonelle. Og vi må gi rom for begge deler, sier hun.
– Vi har en sammensatt stab, vi har både mange unge og mange rutinerte medarbeidere. Vi må gi et tilbud til alle. Flere har lang rutine, og opplever at de ikke trenger oppfølging i like stor grad, mens andre kjenner at dette er nytt, eller at det er andre ting som treffer de hardt, sier Bakke Håndlykken.
– Vært oppmerksomme på det i lang tid
Redaktør i NRK Direkte, Espen Olsen Langfeldt, forteller til Medier24 at de i en lengre tid har hatt et opplegg knyttet til å ta vare på de ansatte under Ukraina-krigen.
– Vi har vært veldig oppmerksomme på dette i lang tid, for det er mange som har jobbet med videoverifisering i en god periode, sier han og legger til:
– Vi har et delvis lavterskeltilbud, hvor man snakker med hverandre i redaksjonen, i tillegg til at vi har bedriftshelsetjenesten og psykolog tilgjengelig.
Olsen Langfeldt sier det er en problemstilling de er svært oppmerksomme på.
– Det har vært tiltagende brutalitet i de visuelle inntrykkene vi får. Og vi har også hatt et team i Butsja, som har sett dette direkte. Så vi er veldig oppmerksomme på dette, og har også hatt det som tema i møtet med fagforeningen, sier han.
– Kollegastøtte og lederstøtte er førstelinje
Nyhetsredaktør I TV 2, Karianne Solbrække, forteller til Medier24 at de er opptatte av at de ansatte skal snakke med kolleger og ledere.
– All erfaring viser at nå at kollegastøtte og lederstøtte er det viktigste. Det er første linje. Vi har også bedriftshelsetjenesten, og vi oppfordrer folk å ta kontakt med de hvis de ønsker det selv, sier hun.
– Det sitter folk og ser på bildene som kommer fra Butsja, og det er krevende. Også for de som sitter på teknologisiden, som sitter og spiller ut dette innholdet, legger hun til.
TV 2 har også før bildene fra Butsja kom hatt en seanse for alle ansatte med Trond Idås fra NJ.
– Han gikk igjennom hva som er typiske reaksjoner, og hvordan man best kan bearbeide og håndtere det.
Solbrække legger til at de har et eget rigg for de som er i Ukraina, og som nå har vært i Butsja.
– De kommer hjem med helt ekstreme opplevelser. De har med seg et eget team, og har god kontakt med lederne hjemme, men de har også et eget opplegg når de kommer hjem, sier hun.