Fredag kom nyheten om at Karianne Steinsland tar over jobben som ansvarlig redaktør i Budstikka på permanent basis.
Til Medier24 sier Steinsland at hun gleder seg veldig til å ta fatt på jobben permanent.
– Jeg er trygg på at dette blir en spennende og utfordrende jobb. Jeg kjenner avisen godt, og stolt til det vi har fått til.
– Skal være tøffe og uredde
Steinsland har vært konstituert i jobben siden Kjersti Sortland sluttet 1. desember.
– Det var en spesiell tid å over i, da samfunnet stengte.
Hun forteller at hun har høye ambisjoner for avisen.
– Vi skal sikre den veksten vi har startet på. Vi har økt det digitale opplaget med 10 prosent og den veksten skal vi fortsette med, sier hun og legger til:
– Og så skal vi fortsette med det vi er gode på, jobbe med å løfte oss for Asker og Bærums befolkning. Vi skal være tøffe og uredde.
Klubbleder Eyvind Sverre Menne er leder av Budstikkas redaksjonsklubb. Han var også de ansattes representant i ansettelsesutvalget.
– Å ansette ny sjefredaktør er en viktig beslutning for enhver redaksjon, ikke minst for oss ansatte. Det har vært diskusjoner i denne prosessen for å finne den beste kandidaten til å lede Budstikka, sier Menne til Medier24.
Og fortsetter:
– Nå er ansettelsen landet og vi ønsker vår nye redaktør velkommen. Vi i redaksjonen vil lojalt støtte oppunder henne slik at Budstikka fortsatt kan være vesentlig, viktig og nødvendig for folk i Asker og Bærum.
– Debatten skal tas hos oss
Hun skal også jobbe for at avisen skal bi enda mer digital.
– Det er klart at vi har mye mer å hente på opplagssiden. Og vi må jobbe for å sørge for at vi får flere lojale abonnenter, sier Steinsland.
Og har også et mål om å løfte debattstoffet.
– Jeg har et ønske om at vi skal styrke oss på meningsinnhold. Det er noe som er viktig for oss å jobbe med i tiden fremover. Debatten skal tas hos oss, ikke på Facebook, sier hun.
Steinsland legger til at de også er på jakt etter nye folk, og lyser ut stilling for nyhetsredaktør i morgen. Hun har tidligere sagt til Medier24 at det er et tøffere marked å rekruttere i enn det har vært.
– Det kommer så mange flinke folk inn hit, og de må vi beholde.
Budstikka ble i fjor kjøpt opp av Amedia, men grunnet blant annet dataangrepet mot konsernet, har ikke onboarding-prosessen startet før nå.
– Så det blir en del endringer vi må jobbe med der. Men jeg har tro på det Amedia driver med. Og så skal vi holde oss selv i førersetet også der, sier hun.