Ansvarlig redaktør Kjersti Sortland i Budstikka.

Million-overskudd for Budstikka tross annonsetap: – Fryktet et tungt økonomisk år

Budstikka økte abonnements-massen i 2020 og endte med over seks millioner i overskudd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Budstikka kan se tilbake på et godt korona-år.

Avisens årsregnskapet viser et driftsresultat på 8 774 000 kroner og et årsresultat på 6 334 000 kroner.

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland, er fornøyd med året som har gått.

Over fem millioner i annonsetap

– Våren 2020 var vi som andre avisbedrifter bekymret over fallet i annonseinntekter og fryktet et tungt økonomisk år. Journalistisk forsto vi samtidig viktigheten av å gjøre oss nyttige for innbyggerne, i en krise, sier hun til Medier24 og legger til.

– Bærum, Oslo og Bergen ble jo tidlig hardt rammet av eskalerende dødstall ved lokale sykehjem. Det var en heftig jobb for oss fra første øyeblikk å dekke dette nøkternt, men tett og godt, for våre lesere.

Sortland forteller at avisen samtidig måtte ta grep om økonomien og lage nye prognoser for året.

– Fasit ble som forventet et tap på over fem millioner kroner i reduserte annonseinntekter, knyttet til gjentatte nedstengninger av kjøpesentre og næringsliv gjennom året, i våre områder, sier hun.

Inntektene for 2020 endte for avisen på 98 millioner kroner, en nedgang fra 103 millioner året før.

Vekst i abonnementer

Avisen hadde også reduserte lønnskostnader knyttet til pensjonister som gikk av, og mangel på arrangementer å dekke i helger og på kveldstid.

- Men i Budstikka ble ingen ansatte permittert hundre prosent. 8 medarbeidere i salgsavdeling ble femti prosent permittert fra påske til august, forteller Sortland.

Hun påpeker at det som varmer avislederhjertet mest, ikke bare med Budstikkas regnskap, men også andre aviser, er veksten i antall abonnenter. Avisen har hatt en vekst fra 21 465 til 22 394 abonnenter, en vekst på 929.

– Dette betyr at papiravisfallet var mindre enn forventet i budsjett under pandemien, og at den digitale økningen samtidig var større enn forventet, sier Sortland.

I slutten av 2020 kom nyheten om at Amedia skulle kjøpe opp avisen. Prisen på kjøpet var 130 millioner kroner og ble gjennomført på generalforsamling i februar i år.

– Jeg håper våre lesere opplever at vi har strukket oss for å levere, i tunge tider. Nå skal vi jobbe hardt for å holde på lesernes tillit og leselyst, også når samfunnet gjenåpnes.

Powered by Labrador CMS