Både VG; Budstikka, Adresseavisen og Dagbladet mener det er blitt større konkurranse om journalistene på markedet de siste årene.

Medie-Norge merker konkurranse om journalistene – slik jobbes det for å signere de beste

Mange av landets medier søker i disse dager etter nye medarbeidere. Det gjør at konkurransen om journalistene blir tøffere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tall fra Medier24s stillingsportal viser at totalt 221 stillinger ble utlyst i januar og februar 2022. Det er en økning på 21 prosent, fra de 182 stillingene som ble lyst ut i de samme månedene i 2021.

Medier24 har spurt norske medieledere om hvordan de opplever rekrutteringssituasjonen nå.

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, mener det nå lyses ut flere stillinger enn de foregående årene.

– Ja, absolutt. Dagbladet styrker nå redaksjonen med opptil 30 nye journalistiske årsverk. Også en rekke andre medier er i ferd med å bemanne opp, sier Beverfjord til Medier24.

Og fortsetter.

– Det er svært gledelig å se at så mange ønsker å investere mer i journalistikk. Det er bra for publikum og det er bra for mediemangfoldet.

– Merker økt konkurranse

–Hvordan opplever dere konkurransen om journalistene i arbeidsmarkedet nå?

– Vi merker at det er økt konkurranse om talentene, og det er positivt både for journalistene og for mediebransjen. Jeg håper dette fører til at flere unge søker seg inn til faget vårt. Vi trenger flere brennende sjeler i journalistikken fremover, svarer Beverfjord.

Andreas Arnseth er leder for HR og administrasjon i VG.

Han har observert at både VG og andre mediehus har lyst ut mange spennende stillinger den siste tiden.

– Vi ser at det er mange spennende og interessante søkere på disse jobbene og vi har gjort gode rekrutteringer i de prosessene vi har gjennomført i VG, sier Arnseth.

HR-lederen mener at å tiltrekke seg de beste søkerne for dem, handler om mye mer enn utlysninger og intervjuer.

– Vi er opptatt av å fremstå som en attraktiv arbeidstaker i mediebransjen og at vi klarer å vise dette både utad i bransjen, men også ved å skape et godt arbeidsmiljø internt i VG som gjør at andre ser at dette er et attraktivt sted å jobbe.

– I tillegg bruker vi flere kanaler når vi rekrutterer, både for å nå bredt ut når vi har ledige stillinger, men også for å kunne rekruttere målrettet etter helt bestemt kompetanse.

– En boost i bransjen

Også utenfor Oslo merkes det at flere er ute etter å rekruttere journalister for tiden.

Det forteller Christer S. Johnsen, utviklingsredaktør i Adresseavisen.

– Vi opplever en boost både i bransjen og hos oss selv. De siste årene har vi ansatt flere nye medarbeidere, blant annet ti nye stillinger som skal være med og sikre at vi fortsatt er først, størst og best på Trondheim, sier Johnsen til Medier24.

– Hva gjør din mediebedrift for å tiltrekke seg best mulig søkere til ledige journaliststillinger?

– Vi jobber tett med flere utdanningsinstitusjoner for å sikre gode praktikanter og forsøker å være så synlig som mulig i alle kanaler som er relevante. En av de viktigste ambassadørene for Adresseavisen er våre egne ansatte, i tillegg til den gode journalistikken vi leverer hver dag, sier Johnsen.

Karianne Steinsland er konstituert redaktør i Budstikka. Hun mener flere stillinger lyses ut i dag, enn for bare noen få år siden.

Det gjør rekrutteringen vanskeligere.

– Vi opplever det som et tøffere marked å rekruttere i enn det har vært. Det har selvsagt med at det er flere ledige jobber på markedet, sier Steinsland til Medier24.

Og fortsetter:

– Det er nok også riktig at mange journalister har forsvunnet til andre yrker, særlig i de årene det var store nedbemanningsrunder i avisene og tøffe tider i bransjen vår.

Testet video i stillingsutlysning

Steinsland sier at Budstikka er opptatt av å gi nyansatte muligheter, og å utvikle dem.

Av konkrete tiltak knyttet til rekrutteringen, sier Steinsland at de har forsøkt å bruke video sammen med sin skriftlige utlysning, etter inspirasjon fra Tønsbergs Blad.

– Vi ville vise potensielle søkere mer av oss selv enn det en skriftlig annonse gjør. I tillegg vet vi at med slike grep kan nå flere f.eks. i sosiale medier.

Hun forteller også at de bruker sosiale med medier som LinkedIn til å dele utlyste stillinger, i mye større grad enn tidligere.

– I tillegg har vi som fersk Amedia-avis helt andre løsninger for rekrutteringssystemer enn vi hadde alene, det håper vi vil løfte oss. Vi er også i gang med et prosjekt der vi ønsker å komme i kontakt med journalistutdanningene i Norge, og takker selvsagt ja til alle tilbud om å ha praktikanter hos oss.

Powered by Labrador CMS