Arve Bartnes svarer på kritikken fra Gunnar Sætra om en NRK-sak.
Arve Bartnes svarer på kritikken fra Gunnar Sætra om en NRK-sak.

MENINGER:

Derfor er 42 kilo russisk fisk vesentlig

«I sin kritikk av NRKs sak gjør Gunnar Sætra det han beskylder oss for å gjøre – han går seg vill i detaljene.», skriver Arve Bartnes.

Publisert Sist oppdatert

Svarer på Gunnar Sætras innlegg «Det er synd at NRK ikke klarer å prestere bedre i dekninga av dette».

Etter angrepet på Ukraina, har NRK jobbet systematisk med saker om russisk fiskeri. I en av disse sakene – Russiske båter tatt på fersken – slapp straff, viste vi at det ikke gjennomføres rutinemessige tollkontroller av russiske fiskefartøy i Norge. NRK dokumenterte også hvordan ulovligheter skjedde på kaia rett foran Mattilsynets inspektør.

Denne saken får kritikk av ansvarlig redaktør i Sør-Varanger Avis, Gunnar Sætra. Han mener at saken er «uten substans, men full av misforståelser og egne konklusjoner». Han mener også at NRK har glemt helheten, og at vi fokuserer på detaljer, for å bekrefte egne teorier.

NRKs sak startet med en episode fra år 2020, der det ble innført fisk rett foran øynene på Mattilsynets inspektør på kaia i Kirkenes. Da inspektøren prøvde å konfiskere fisken, ble de 42 kiloene med uer båret tilbake inn i tråleren bak vedkommendes rygg. Dette er ikke vesentlig, ifølge Sætra. Det var jo bare «kokfisk». Vi er uenige.

Episoden viser at Mattilsynet ikke kan gå om bord på russiske fartøy i norsk havn, selv når de blir øyevitne til ulovligheter. Mattilsynet har få fullmakter hvis det skjer ulovligheter. Dette er substansielt. Dette dreier seg tross alt om en milliardindustri og ikke om 42 kilo «kokfisk». Vi mener også at det i saken var relevant å belyse at Tolletaten ikke gjennomfører rutinekontroller av russiske fiskefartøy, heller ikke etter at det ble innført sanksjoner mot Russland.

I forbindelse med denne saken og andre fiskerisaker gjennomførte vi en kartlegging av russiske fiskefartøy i Kirkenes. Vi bet oss merke i at svært mange russiske fiskefartøy tok omveien til Kirkenes, uten at de leverte fisk. Vi kunne uansett dokumentere at mange russiske fiskefartøy rapporterte at de kom til Norge i ens ærend for å fylle proviant og drivstoff.

Da NRK prøvde å få svar fra aktører i næringslivet i Kirkenes om hvorfor russiske båter skulle kjøpe tjenester i Kirkenes, selv om det er billigere i Murmansk, var det ingen av de vi kontaktet som ville la seg intervjue. Vi kunne også vise at flesteparten av fartøyene som skulle hente proviant, ikke benyttet ordningen om å få denne tollfri.

Fiskeri er et viktig stoffområde, og i noen av NRKs saker har vi blant annet vist at:

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS