Journalist og mediekritiker Anki Gerhardsen, her på Pressens hus.

Ut mot NRKs Sophie Elise-samarbeid: – På tide å avslutte en avtale som har vært pinlig hele veien

Journalist og mediekritiker Anki Gerhardsen mener avtalen med Sophie Elise har satt NRK i en svært vanskelig situasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken har de fleste store mediehus skrevet om Sophie Elise Isachsen etter at hun søndag publiserte et omstridt bilde av seg selv og en annen influenser i en bildekarusell på Instagram.

På bildet ser man at den andre influenseren holder en liten gjennomsiktig pose med noe hvitt i.

Bildet ble senere slettet.

Flere har etter dette kritisert NRK for samarbeidet som de har med Sophie Elise.

Journalist og mediekritiker Anki Gerhardsen var en av dem som luftet frustrasjonen over NRKs samarbeid med Sophie Elise Isachsen.

– På tide å avslutte en avtale som har vært pinlig hele veien, skriver Gerhardsen på Facebook-kontoen sin.

Til Medier24 utdyper Gerhardsen kritikken.

Hun mener at hvordan Isachsen bruker merkevaren, Sophie Elise, ikke er så interessant. Det handler om hvordan NRK forholder seg til henne.

– Når de velger å inngå en avtale med henne, og samtidig gir fritak fra alle etiske forpliktelser som journalister må følge, så har de satt seg i en ekstremt vanskelig situasjon, sier Gerhardsen til Medier24.

– Kan undergrave tilliten

Gerhardsen mener postingen av bildet på Instagram bare er et eksempel på hvor håpløs den situasjonen NRK har satt seg i er.

I Facebook-posten stiller Gerhardsen spørsmål om hva NRK vil «risikere av troverdighet og seriøsitet i den prinsippløse jakten på «Unge lyttere»?»

– NRK har tidligere uttalt til Medier24 at samarbeidet med Sophie Elise er allmennkringkasting på sitt beste. Har de gått for langt i jaget på de unge?

– Hvorfor skal de nå de unge? Er det uavhengig av innhold eller hva de unge skal måtte få fylt hodet sitt med? Har det ingen betydning? Er det om å gjøre at de unge bare klikker på en NRK-side?, svarer Gerhardsen.

Hun stiller videre spørsmål rundt hvorfor NRK skal ha de privilegiene de har, som for eksempel finansiering via skattebetalernes penger, hvis de ikke tar samfunnsoppdraget mer alvorlig.

– Jeg tenker NRKs ansvar overfor den unge befolkningen er å sette dem i stand til å forstå samfunnet de lever i, og ta informerte valg. Jeg lurer på i hvilken grad en aktør som Sofie Steen Isachsen hjelper dem med det.

På spørsmål om hvorfor det er problematisk at NRK har et samarbeid med Isachsen, trekker Gerhardsen frem at det handler om hvilket innhold hun kan gi til den unge gruppen som NRK ønsker å nå.

I tillegg mener hun at NRK opererer med to ulike sett med etiske regler: ett for de faste ansatte, og ett for oppdragstakere som Sofie Steen Isachsen.

– Hvis du er en hyperkommersielle aktør så slipper du å forholde deg til Vær Varsom-plakaten. Det er et veldig underlig system som jeg ikke tror publikum er i stand til å forstå, og som kan undergrave tilliten til pressen.

– Skulle aldri ha inngått den

Tirsdag svarte etikkredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk, på kritikken om forskjellsbehandling til Medier24.

Kalbakk uttalte da at ikke er grunnlag for å si at denne saken handler om forskjellsbehandling av faste ansatte og oppdragstakere når det gjelder bruk at posting på sosiale medier.

– Du skriver at NRK bør avslutte kontrakten med Sophie Elise, Gerhardsen. Er det på grunn av denne hendelsen, eller har du ment det hele veien?

– Jeg mener at de aldri skulle ha inngått den. Jeg synes det er en undervurdering av målgruppen NRK er på jakt etter å tro at dette er det beste de kan gi dem, sier hun.

Også Dagbladets kulturredaktør, Sigrid Hvidsten, gikk hardt ut mot NRK i en kommentar tirsdag.

Hun mener allmennkringkasterens begrunnelse om at det omtalte bildet ikke er tatt i en NRK-sammenheng, og at det derfor ikke får konsekvenser, er vanvittig pinlig.

– Har også et ansvar for å ivareta Sophie Elise

Medier24 har forelagt kritikken overfor NRK.

Etikkredaktør Per Arne Kalbakk påpeker at det tidligere er kjent at Sophie Elise har fått unntak fra de vanlige retningslinjene, som sier man ikke kan drive kommersielle aktivitet i sosiale medier og reklame i den tid man er tilknyttet NRK.

– Grunnen til det er at siden hennes virksomhet er å drive markedsføring på Instagram, så ville det ikke vært mulig for henne å gjøre et så langt podkast-prosjekt for NRK. Derfor gjorde vi det unntaket, forklarer Kalbakk til Medier24.

– På alle andre områder må hun følge Vær varsom-plakaten og etikkhåndboka på lik linje med alle redaksjonelle medarbeidere i NRK, legger han til.

Kalbakk understreker at den omtalte saken ikke er et eksempel på forskjellsbehandling mellom faste ansatte og oppdragstakere.

– Det mener jeg man må holde fra hverandre, sier han.

NRKs etikkredaktør understreker at NRK også har et ansvar som arbeidsgiver og oppdragsgiver.

– I en slik sak som vi står i nå, så har vi også et ansvar for å ivareta Sophie Elise som en som jobber og leverer innhold for NRK.

Medier24 har også forelagt kritikken til Sophie Elise selv, men hun har foreløpig ikke besvart våre henvendelser.

Powered by Labrador CMS