Mandag la Barents Press ut en annonse på Facebook for å reklamere for paneldebatten om ytringsfrihetens kår i et stadig mer autoritært Russland.
Men kort tid etter at annonsen var lagt ut, ble den fjernet av Facebook.
Begrunnelsen fra Facebook var at annonsen kan ha blitt fjernet fordi den «omtaler politikere eller handler om sensitive samfunnsproblemer som kan påvirke opinionen, hva folk stemmer på, eller resultatet av et valg eller ny lovgivning som er under behandling».
Dette får styreleder Amund Trellevik i Barents Press Norge til å reagere kraftig.
– Det er smått ironisk at en debatt i Norge som handler om at Russiske myndigheter strammer inn ytringsfrihet for sine borgere og journalister, blir for kontroversielt for en amerikanske teknologi-gigant, sier Trellevik til Medier24.
– Lurer på om det er noen voksne hjemme
Etter beskjeden om at annonsen var blitt fjernet, fikk Barents Press Norge muligheten til å få avgjørelsen vurdert på nytt av Facebook.
Men heller ikke denne gangen lot det amerikanske selskapet annonsen å gå igjennom.
– Man lurer på om det er noen voksne hjemme hos Facebook som ser dette. En ting er datamaskiner som automatisk behandler ting, men jeg synes vi har gitt for stor makt til slike selskaper.
Trellevik ble bedt om å sende inn dokumentasjon for å bevise at han faktisk er seg selv.
Dette gjorde han samme dag, men fikk beskjed om at det vil at noen dager før de de får godkjenning eller ikke.
Arrangementet skal være neste mandag.
– Dette er jo håpløst. Her står vi altså med lua i hånden for å få lov til å annonsere for et helt legitimt debattarrangement som skal finne sted neste mandag. Dette illustrerer igjen godt hvor mye makt vi har gitt dette organet, om vi kan kalle Facebook det, men som vi har null demokratisk kontroll over eller innsyn i.
– Må se det i en norsk kontekst
Medier24 har også tidligere skrevet om nyhetsmedier som sliter med at Facebook stopper annonser.
– Jeg synes det er rart at man slipper til hva som helst på Facebook uten at du må dokumentere hvem du er. Plutselig blir det viktig når man skal debattere for ytringsfriheten. Jeg håper noen voksne i Facebook tar ansvar og lar oss annonsere for ytringsfrihet.
For å unngå falsk informasjon opererer Facebook med liste over nyhetsmedier, som de kaller «News Partner Index.
Trellevik forteller at Barents Press ikke har registrert seg på den listen da de ikke ofte annonserer på Facebook.
– Er det ikke forståelig at et globalt selskap som Facebook har klare retningslinjer for å annonser når de ønsker å bekjempe falske nyheter?
– Jeg tenker Facebook også må være åpen for å se innholdet i en norsk kontekst. Det er ingenting kontroversielt med en åpen debatt om ytringsfrihet som også skal strømmes. Det forteller meg at ting ikke fungerer som det skal, svarer Trellevik.
Må få autorisasjon
Medier24 har forelagt kritikken overfor Facebook.
I en e-post skriver Facebook at annonsører som ønsker å kjøre annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk er påkrevd å få kontoen sin autorisert for slike annonser.
«Dette for å sikre ytterligere åpenhet for menneskene som ser annonsen, slik at de enkelt kan verifisere hvem annonsøren er. Alle annonsører som ønsker å kjøre annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk er velkomne til å registrere seg for det, skriver en talsperson fra Facebook».
Prosessen med tar vanligvis 48 timer, opplyser selskapet.