Sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, og sosiale medier-ansvarlig Marianne Hauknes i DNX Studio.

DN og Vårt Land refser Facebook etter annonse­nekt: – Rydd opp

– Vi har mennesker som arbeider med dette, og jeg vil be dem ordne opp i det, sier Facebooks kommunikasjonssjef til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De to avisene Dagens Næringsliv og Vårt Land har begge hatt store problemer med å annonsere politisk journalistikk på Facebook den siste tiden.

Facebooks algoritmer markerer nemlig innholdet som politisk reklame, ikke journalistikk, og krever at avisene markerer stoffet som innhold sponset av avisene.

Vårt Lands sjefredaktør Bjørn Kristoffer Bore er kritisk til hvordan Facebook har behandlet dem i denne saken, og mener det har skapt problemer for dem.

– Vi når i mindre grad ut med viktig politisk stoff i valgkampen. Vi når færre lesere og det er problematisk, sier Bore til Medier24.

Samtidig understreker sjefredaktøren at han synes det er bra at Facebook har tatt grep for å hindre at feilinformasjon og propaganda blir spredd på det sosiale mediet.

– Hva tror du annonseproblemene gjør med demokratiet vårt?

– Jeg håper Facebook får ryddet opp i dette og at det ikke får noen effekt. Men det viser dilemmaet med at internasjonale storselskaper kontrollerer en så stor del av det offentlige ordskiftet og at mediene er så avhengige av slike plattformer, sier Bore.

Vårt Land står nå i søknadskø for å bli verifisert som redaksjonelt medium hos Facebook. Behandlingstiden er på én uke, forteller Bore.

– Vi overlever en uke, men vi skulle gjerne sett at det ble gjort raskere. Det er uheldig at det skjedde midt i den norske valgkampen, men det tenker de kanskje ikke på i California.

– Ta samfunnsoppdraget på alvor

– Hvorfor bruker dere plattformer som Facebook, om medienes avhengighet til disse plattformene er så problematisk?

– Vi jobber mest mulig med våre egne kanaler. Det er der vi har de fleste av leserne våre. Dette er bare én av flere kanaler, sier Bore.

På spørsmål om hva han ønsker at Facebook skal gjøre for å løse problematikken knyttet til annonsene, svarer sjefredaktøren:

– Jeg vil anbefale Facebook, som har svært høye driftsmarginer og tjener mye penger for sine eiere, å bruke mer penger på å ta samfunnsoppdraget sitt på alvor.

Bore lister opp flere eksempler på mulige tiltak:

– De kan få bedre kundestøtte overfor nyhetsmediene, si fra om endringer og i større grad samarbeide med bransjen. Veldig mye av kontrollen på Facebook gjøres maskinelt eller av folk uten kompetanse i lokalmarkedet. Man får avvist sine annonser av folk som åpenbart ikke kan norsk.

– Ble ganske fortvilet

Også Dagens Næringsliv har støtt på problemer i sine forsøk på å sponse annonser for politisk journalistikk på Facebook.

Det bekrefter Marianne Hauknes, ansvarlig for sosiale medier i DNs innholdsmarkedsføringsbyrå, DNX Studio.

Hauknes måtte selv gå mange runder med Facebook gjennom sommeren i forbindelse med annonsering for DNs arrangementer under Arendalsuka.

– Jeg ble ganske fortvilet, for det er jo min jobb å markedsføre disse arrangementene, sier Hauknes til Medier24, og understreker at hun støtter Facebooks kamp mot falske nyheter.

Etter hvert ble problemet løst, da DN i starten av august kom seg inn på Facebooks liste over redaksjonelle medier. Det var én måned senere enn hva DN opprinnelig planla.

– Til slutt fikk jeg tak i en representant i Facebook Norge, som var behjelpelig. Det viste seg at man ikke trenger å merke at annonsen er betalt av DN, når man gjør intervjuer med kjente politikere.

– En slik merking ville blitt veldig feil, når vi er en politisk uavhengig avis, sier Hauknes.

Hun stusser også over at Facebook ikke kommunisere reglene sine til Dagens Næringsliv.

– Både vi og Vårt Land er jo relativt store nyhetsmedier. Vi bruker jo ikke like mye penger på annonsering som de store retailselskapene, men vi er jo viktige i miksen av innhold på Facebook.

Lover å rydde opp

Lukasz Lindell er Corporate Communications Manager i Facebook. Han sier at mange norske medier allerede er inne på Facebooks liste over nyhetsmedier, som de kaller «News Partner Index.»

Listen er nødvendig, mener han.

– Vi må vite at en side er en nyhetsside. Derfor har vi News Partner Index, der alle nyhetsmedier kan registrere seg, og som gir dem ekstra funksjonalitet og beskyttelse, sier Lindell til Medier24.

– Hvorfor ble ikke Vårt Land og Dagens Næringsliv informert om at de måtte registrere seg?

– Jeg vet ikke alle detaljene rundt hvert eneste tilfelle med kontakt, og vil ikke spekulere i det. Vi forsøker å kommunisere med ulike medier på alle måter vi kan. I prinsippet er alle de store norske mediene med i NPI, unntatt Vårt Land og Dagens Næringsliv.

Lindell forsikrer også om at Facebook har ansatte i sin support-avdeling som snakker norsk, og sier at annonsespørsmål både behandles av mennesker og av Facebooks systemer for maskinlæring og kunstig intelligens.

– Annonseproblemene har vært en ulempe for Vårt Land og Dagens Næringsliv i dekningen av den norske valgkampen. Vil dere beklage dette?

– Det er alltid dumt når noen opplever problemer på plattformen vår. Samtidig har vi masse dokumentasjon om hvordan man kan annonsere. Vi har også hatt News Partner Indexen lenge, og mange norske medier er allerede med i dette, sier Lindell.

– Det er beklagelig at avisene har fått problemer, men det finnes fortsatt tid til å sluttføre prosessene. Det tar ikke så lang tid, sier Lindell.

– Hvor lang tid vil det ta før Vårt Lands problemer vil ordnes opp i?

– På strak arm, vet jeg ikke. Vi har mennesker som arbeider med dette, og jeg vil be dem ordne opp i det, og se til at Vårt Land får hjelp, sier han.

Powered by Labrador CMS