Kvinnemagasinet Altså nektes for tiden å annonsere på Facebook. Grunnen er at de har på forsiden av sin nyeste utgave, og på nettsiden deres, fronter et bilde av Noella Morales, som har fjernet et av brystene sine, som følge av brystkreft.
Kvinnens gjenstående bryst er blottet og synlig på bildet, som også er lagt ut på Altsås hjemmesider.
Det godtar ikke Facebooks algoritmer – som stempler bildet som «adult content» og dermed ikke lar magasinet annonsere på plattformene deres, også i forbindelse med annonser som ikke har noe nakenhet i seg.
Nå anslår de at de har tapt 100.00 kroner i forventet abonnementsvekst, grunnet annonsenekten. Det reagerer magasinets redaktør, Ida Neema Eliassen-Coker, sterkt på.
– At en gigant av et selskap kan operere på denne måten, og at det ikke går an å nå noen form for kundeservice hos dem, er helt sprøtt, sier Eliassen-Coker til Medier24 og legger til:
– Vi bruker et byrå i forbindelse med disse annonsene, og de ser også at dette skjer med andre kunder. Det er vanvittig at et så stort selskap som tjener så mye penger, kan drive slik.
- Facebook er forelagt Eliassen-Cokers påstander. De har ikke svart på henvendelsene våre mandag ettermiddag.
– Det er et kjempeproblem
Eliassen-Coker forteller at det ikke er enkelt for dem å finne alternative plattformer å annonsere for magasinet på.
– I og med at Facebook nesten har et monopol på annonsemarkedet, må vi føye oss. At de har dette tilnærmede monopolet er et kjempeproblem, sier hun.
– Hva blir de reelle alternativene dere kan benytte dere av?
– Googles annonser er vel det nærmeste alternativet. Det skal vi begynne å bruke. Kanskje er det også mulig å annonsere på YouTube, svarer Altså-redaktøren.
Eliassen-Coker forteller at magasinet har tatt grep for å prøve å komme seg tilbake i det gode selskapet hos Facebook.
– Dette har gått så langt at vi har valgt å slette bildet fra nettsiden vår, selv om dette er veldig inngripende fra Facebooks side. De går over grensen og burde ikke få diktere hva andre setter på sine nettsider, selv om det handler om et ønske om å begrense pornografi og andre ting på Facebooks plattform, sier hun.
– De har også en kultur i USA som ikke samsvarer med alle andre land. Vi mener bildet vårt har lite med seksualitet og gjøre, og vil ikke at de skal få diktere at dette bør sees på som skadelig innhold.
Ber Facebook ta affære
Altså-redaktør Eliassen-Coker mener det er viktig at bildet av Morales blir vist frem.
Hun peker på at Morales i en sak i magasinet forteller at hun følte seg presset til å rekonstruere brystet som ble fjernet, men at hun valgte å ikke gjøre det for å smertene og risikoen den ville medføre.
– Da hun ville stille opp på et bilde med oss, var det selvsagt for oss at det skulle være et forsidebilde. Det viser styrken og selvsikkerheten hennes, og den trygge og fine utstråling, men er langt fra pornografi, sier hun.
Redaktøren retter også en sterk oppfordring til Facebook.
– Sett inn mer arbeidskraft som kan gjøre jobben. Ta litt av marginene deres, og bruk dem til å tilby kundene deres en ordentlig tjeneste, sier hun.
– Tillater nakenhet til en viss grad
Facebook er forelagt påstandene fra Eliassen-Coker. Gjennom Lukasz Lindell, som er Corporate Communications Manager Nordics i selskapet, svarer de følgende i en e-post til Medier24..
«Ettersom hver eneste annonse på Facebook potensielt kan nå hvem som helst i hele verden, må våre regler være klare og like for alle annonsører. Selv om vi i Norden har et liberalt syn på nakenhet, er det ikke slik i mange andre deler av verden. Dette er grunnen til at våre retningslinjer for annonsering ikke tillater nakenhet, mens vi tillater nakenhet til en viss grad i organisk spredt innhold.
«Det er viktig for oss at brukere av Facebook og Instagram kan diskutere effektene av brystkreft. Våre tjenester er hjem for mange grupper og initiativer på dette temaet, og det er derfor vi tillater bilder av kvinnelige bryst som viser arr etter mastektomi, som er publisert organisk på våre plattformer. Vi har imidlertid strengere retningslinjer for annonsering for å sikre at plattformene våre kan være et rom for mennesker i forskjellige land og fra ulike kulturer.
«Vi erkjenner at ikke alle er enige i vårt standpunkt, og vi respekterer dette – det er derfor vi alltid leter etter måter å tilpasse våre retningslinjer og hvorfor vi har et dedikert team som samarbeider med eksterne eksperter for å forstå eventuelle bekymringer. »
«Våre offentlige retningslinjer for annonser er tilgjengelig for alle annonsører, disse forklarer hva som kan annonseres på Facebook. Når annonser blir gjennomgått, er bilder, tekst og målretting noe av det som blir kontrollert, samt siden hvor annonsen har sin opprinnelse. Dersom denne siden ikke overholder retningslinjene våre for annonsering, kan det hende at annonsen ikke blir godkjent.»
«Og til påstanden om monopol; Det meste av annonsering rundt om i verden skjer på andre flater enn Facebook sine.»
NB: Facebooks tilsvar ble lagt til denne saken i etterkant av publisering.