Stig Finslo går nå inn i en rendyrket rolle som direktør for utgiverspørsmål i Amedia.

Amedia gjør endringer i ledelsen etter Nidaros-bråket: – Helt nødvendig

– Som en trygg og god publisist er det helt avgjørende at vi har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse på dette området, sier konsernsjef Anders Opdahl.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Stig Finslo (66) går nå over i en redyrket rolle som direktør for utgiverspørsmål i Amedia. Det opplyser Amedia til sine ansatte i en intern melding, får Medier24 opplyst.

Som følge av endringen går konsernadvokat Petter Høiseth over i en rolle som stabssjef.

Endringen kommer etter at debatten om Amedias strategi har pågått i mediene i flere uker, etter at Nidaros-redaktør Vanja S. Holst gikk ut og kritiserte eget konsern, og beskyldte sin daværende styreleder Arne Reginiussen for å ha blandet seg inn i redaksjonelle valg.

Torsdag ettermiddag gikk Reginiussen av fra sin rolle som styreleder i Nidaros.

Stig Finslo har til nå hatt tittelen direktør for utgiverspørsmål og ekstern kommunikasjon i Amedia, og med det lenge hatt fagansvaret for utgiverspørsmål i konsernet.

I tillegg har han også en rekke andre administrative og faglige oppgaver i Amedia. Mange av dem overtas nå av Høiseth.

– Vil passe på at ting skjer som de skal

I sin nye rolle vil Stig Finslo ha ansvar for en rekke områder knyttet til utgiverspørsmål, deriblant den publisistiske forvaltningen, og for redaktørutvalget.

– Jeg vil også ha en rolle som en slags ombudsmann for redaktørinstituttet, og passe på at ting skjer som de skal, at folk er bevisste på rollene sine, og hvordan ansvar fordeles mellom ulike roller, sier Finslo til Medier24.

I tillegg til redaktørene, skal Finslo også fungere som en rådgiver opp mot Amedias konsernledelse og mediehusenes styreledere.

– Kommer endringen som en direkte konsekvens av debatten som har pågått om Amedia de siste ukene?

– Nei. Det var planlagt og satt i gang arbeid knyttet til dette i god tid før debatten, sier Finslo.

Direktøren mener den nye, digitale medievirkeligheten gjør det nødvendig å trekke opp tydelige grenser mellom ulike roller i mediebransjen.

– At vi nå frigjør ressurser er et uttrykk for at Amedia fortsatt ønsker å være en ryddig utgiver og eier, som forsvarer det vi står for, sier han.

– Det er å ha full respekt for den redaksjonelle friheten, er en del av vårt DNA og helt avgjørende for den publisistiske grunnmuren vi bygger på, med våre frie, selvstendige redaktører.

– Denne debatten kom opp i offentligheten etter at Vanja S. Holst fortalte om sine opplevelser i Nidaros. Hva tenker du om at hun våget å gjøre dette?

– Som vi har sagt, ble det her begått feil. Denne feilen lærer vi av, og det er opp til oss å ta lærdom av det. Vi vil gå nærmere inn i det, slik at det ikke er noen tvil om hvor Amedia står, sier Finslo.

– Det forventes mye av oss

I meldingen som gikk ut til de ansatte fredag ettermiddag, forklarer konsernsjef Anders Opdahl hvorfor endringen nå skjer.

– Amedia har vokst betydelig de siste årene, både organisk, gjennom oppkjøp og oppstarter. Det gjør det helt nødvendig å øke kapasiteten rundt ulike utgiverspørsmål, sier Opdahl.

Og fortsetter:

– Henvendelsene både eksternt og fra mediehusene er mange og viktige. Som en trygg og god publisist er det helt avgjørende at vi har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse på dette området. Det forventes mye av oss, med rette.

Den nyutnevnte stabssjefen, Petter Høiseth ser frem til å ta fatt på sine nye oppgaver. I den interne meldingen til de ansatte, sier han:

– Jeg takker for tilliten og ser frem til nye utfordringer i Amedia-konsernet. Min hovedoppgave blir å legge til rette for at både ledelsen og den øvrige organisasjonen i Amedia kan bruke mest mulig kraft og energi på å lage godt redaksjonelt innhold, til glede for våre abonnenter og annonsører. Det gleder jeg meg skikkelig til.

Powered by Labrador CMS