E24-sjefen etter tøffe uker: – Et mål å tjene penger i år
Etter tøffe uker med nedbemanning og usikkerhet satser E24 videre på vekst. Avisen er fortsatt ikke er lønnsom, men E24-sjefen peker på økende brukerinntekter og sterk trafikkvekst.
E24 har nettopp vært gjennom det sjefredaktør Lars Håkon Grønning kaller for «tunge og heftige» uker.
13 prosent av staben måtte kuttes, som en del av kuttrunden til Schibsted. Det løste seg med frivillige løsninger.
Samtidig har det vært kaos i dekningsområdet til avisen, med blant annet Donald Trump og Elon Musk i hovedrollene.
– Vi har hatt et trafikktall som vi ikke har sett på mange år. Jeg er veldig imponert over redaksjonen som har klart å levere god, relevant journalistikk, og som har gjort at vi har trafikktopper når vi står midt i en vond og vanskelig nedbemanningsprosess, sier han.
Lars Håkon Grønning, sjefredaktør i E24.Foto: Kent Olsen
Fellesfunksjonene til Schibsted ble også rammet. Det går ut over E24. Grønning regner med det fører til mindre skreddersydde løsninger for den enkelte merkevaren.
– Det er ikke nødvendigvis en god ting. Det er jo en risiko for at det ikke er positivt for produktet ut mot brukerne våre, kommenterer han.
Samtidig skjønner han endringene som er gjort.
– For å kalle en spade for en spade, så har man ikke råd til å drive helt sånn som man har gjort.
Fortsatt ikke lønnsom
Med så store kutt er det en forventning om at kostnadene til merkevarene skal ned, og at veien til lønnsomhet blir enklere, forteller E24-sjefen.
E24 har ennå til gode å gå med overskudd, men har sett resultatforbedring de siste årene. Regnskapet for 2024 er ikke klart ennå.
– Men kjernedriften til E24 og kjerneresultatet utvikler seg i en god retning, sier Grønning, og utdyper at de har vekst i brukerbetalingsinntekter, mens det er omtrent flatt i annonsemarkedet.
– Fortsetter man å ikke tjene penger?
– Vi kommer ikke helt i mål med et positivt resultat for 2024, nei.
– Hvor lenge kan man gjøre det?
– Vi har ingen plan om å fortsette med det særlig lenge. Og det er en del faktorer som vi ikke rår over som også kan påvirke. Det er vanskelig å være bastant på det, men vi har ingen annen ambisjon enn å være lønnsomme. Dit håper jeg vi kommer så fort som mulig.
Lars Håkon Grønning, sjefredaktør i E24.Foto: Kent Olsen
Han beskriver fjoråret som krevende makroøkonomisk, som preger inntektsveksten.
– Det var heller ikke noe jubelår i norsk mediebransje generelt, skyter han inn.
Målet i år er å tjene penger.
– Det er definitivt et mål å tjene penger i år. Noe annet ville vært ganske dumt.
Trafikk og freemium
E24 har en freemium-modell, som betyr at de har en blanding av åpne saker for trafikk og lukkede saker for abonnenter.
Den balansen er krevende. Derfor har de fått en kommersiell direktør med overordnet ansvar for inntektsstrømmene og å balansere de to mot hverandre.
– Vi har så mye trafikk at å ikke kapitalisere på det i form av annonseinntekter ville vært fryktelig dumt. Så har vi hatt en god vekst i brukerbetalingsinntektene, sier han.
– Jeg tror det handler mer om å treffe med riktig innhold til abonnenter enn at vi lukker mer, sier Lars Håkon Grønning.Foto: Kent Olsen
Mye av trafikken kommer fra VG, som ofte har E24-saker på front.
– Spesielt drahjelpen fra VG er et ekstremt konkurransefortrinn og betyr utrolig mye for oss. En betydelig andel av trafikken vår kommer fra VG, sier han, og fortsetter:
– Men det er et gjensidig avhengighetsforhold. Vi er avhengige av trafikken vi får fra VG, men så skal VG være Norges primære nyhetsdestinasjon. For å være det, så er E24-innholdet på VG-fronten en viktig byggestein. Det er gjensidig nytte begge veier.
Medietall viser at E24 er på 5. plass av nyhetsmedier på total trafikk på mobil. På forside ligger de på 9. plass.
– Det er helt sentralt for oss å styrke forsideposisjonen vår. Så har vi, målt mot hovedkonkurrentene våre, styrket forsideposisjonen vår. Det har i stor grad skjedd fordi vi har unngått å falle noe særlig, mens de andre har falt, forteller Grønning.
Trafikk var det E24 tjente mest på i 2023, mens brukerbetalingsinntektene har økt. Grønning sier de nå har ca. 50 millioner kroner i inntekter fra brukerbetaling. De fleste abonnentene til E24 er direkte abonnenter, men de er også med i Schibsted Media sitt bundle-tilbud.
– Vil man legge mer innhold bak betalingsmur for å sikre flere abonnenter?
– Utviklingen har skjedd uten at vi har endret lukkegraden. Jeg tror det handler mer om å treffe med riktig innhold til abonnenter enn at vi lukker mer. Det handler om å utvikle det brukerbetalte verdiforslaget vårt, slik at det treffer enda bedre.
Eier og KI
VG eier 100 prosent av E24. Grønning opplever dem som en tålmodig og langsiktig eier, men at de også samarbeider godt der de deler på kompetanse og kunstig intelligens.
– Kanskje det aller viktigste ved siden av trafikken er at vi får ekstremt god drahjelp av VG til å løfte både kvaliteten på journalistikken og teknologien vår, sier han.
Blant annet lager E24 og VG daglige KI-genererte videonyheter nå.
– Det hadde vi ikke gjort uten VG, slår han fast.
Videoen vises på front, i sosiale medier, samt eksterne skjermer. De lages flere ganger om dagen på breaking-desken.
– Det er et tydelig skifte og en utvikling jeg er glad for, og som vi skylder VG en stor takk for, sier han.
Skup-ambisjoner
I fjor vant E24 Skup-diplom for sin dekning av aksjeskandalene i norsk politikk. I år har de levert tre metoderapporter, der to er bare fra E24, mens den tredje er sammen med fagbladet Utdanning.
Slik så det ut da E24 stakk av med SKUP-diplom i 2024.Foto: Kent Olsen
Han oppsummerer fjoråret som «all time high» når det kommer til den undersøkende journalistikken til E24.
– Kvaliteten på den undersøkende journalistikken føler jeg har utviklet seg år for år, og med et foreløpig høydepunkt i fjor. Vi får prøve å toppe det i år, sier han.
I E24 har de ikke en dedikert gravegruppe, men heller en dedikert gravesjef. Avisen er organisert slik:
Breaking-avdeling
Næringsliv
Finans
Kommentaravdeling
Grønning forklarer at de er avhengig av å spille på hele redaksjonen for å få tilstrekkelig tilfang av gode ideer, prosjekter og kildeopplysninger.
– Det holder ikke å ha en liten, dedikert gravegruppe som skal dra det lasset alene, sier han.
Ambisjonene er å komme med flere store, dagsordensettende avsløringer.
– Da er vi helt nødt til å spille på kilde- og idétilfang fra alle reporterne, og gå for de til enhver tid beste prosjektene. Og det er viktig å ha erfaren og dedikert graveledelse. Da tar vi heller folk ut og jobber med undersøkende prosjekter, forklarer han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no