I forrige uke ble det kjent at Amedia-avisene Fredriksstad Blad, Sarpsborg Arbeiderblad og Moss Avis kutter i sin frekvens og går fra seks til tre ukentlige utgivelser.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, forteller at hans mediekonsern ikke påvirkes av endringene som Amedia-avisene foretar seg.
– Det gjør det ikke. De gjør sine vurderinger og tar sine seksdagersaviser ned til tre utgivelsesdager. Vi jobber ikke med det nå. Om det kan være aktuelt en annen gang, er en annen sak, sier Koch til Medier24.
Noen av Polaris Medias aviser har imidlertid skrudd ned frekvensen sin, og gått fra tre til to utgivelsesdager, som følge av økt digitalisering.
Koch tror papiravisen fremdeles er et produkt som mange setter pris på.
– Fremdeles er det mange som liker å lese innhold på papir. Da er det greit for oss å fortsette med det, så får vi se hvor lenge det varer. Papiravisen har jo hatt en mye lengre levetid enn alle trodde.
Lar markedet bestemme
I intervju med Medier24 tvilte professor emeritus ved BI, Erik Wilberg, på hvorvidt det ville være bærekraftig å gi ut papiraviser seks-syv dager i uken.
– Jeg har lurt på hvorfor dette ikke har skjedd tidligere. Med fallet vi har sett i papirannonseringen de senere årene er dette en naturlig utvikling, sa Wilberg til Medier24 da Amedia-avisenes frekvenskutt ble kjent.
Han forklarte også ytterligere:
– Det er ikke stort nok annonsemarked på papir til å opprettholde utgivelsen av papiraviser fem-seks dager i uken, med den lave bruken vi nå ser.
Polaris Media-konsernsjefen forteller at inntektene deres fra papiravisen fremdeles er gode, og at disse både kommer fra annonseinntekter og fra brukerbetaling.
– Så lenge de som er vant til å lese papiraviser er villige til å betale for det, ser jeg ingen grunn til å ikke tilby produktet, sier Koch.
Schibsted skrur ikke ned
Også konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, sier deres medier vil opprettholde frekvensen på sine papiraviser.
– Vår strategi er fortsatt å gi ut papiraviser 6-7 dager i uken. Vi har nettopp blitt informert om endringene hos Amedia, og må se på konsekvensene for oss, sier Juvik Tveitnes til Medier24.
– Er det virkelig bærekraftig å gi ut papiravis så mange dager i uken i 2021?
– Ja, alle våre papiraviser er lønnsomme, også i 2021, sier Juvik Tveitnes.
Schibsted-eide Aftenposten og VG gir begge ut sine papiraviser syv dager i uken.