Tirsdag ettermiddag ble det kjent at Amedia-avisene Fredriksstad Blad, Sarpsborg Arbeiderblad og Moss Avis halverer utgivelsene av sin papiravis.
Avisene vil nå gis ut tre ganger i uken. Medieforsker og professor emeritus ved BI, Erik Wilberg, er ikke overrasket over at Amedia nå tar dette grepet, og tror flere vil følge etter.
– Jeg har lurt på hvorfor dette ikke har skjedd tidligere. Med fallet vi har sett i papirannonseringen de senere årene er dette en naturlig utvikling, sier Wilberg til Medier24.
Han forklarer ytterligere:
– Det er ikke stort nok annonsemarked på papir til å opprettholde utgivelsen av papiraviser fem-seks dager i uken, med den lave bruken vi nå ser.
– De har vært veldig dyktige
BI-forskeren roser Amedias evne til å digitalisere seg selv og konsernets produkter.
– De har vært veldig dyktige på å utvikle abonnentsløsninger for sine aviser, og totalt sett kommet veldig langt i utviklingen med å bli brukervennlige, sier Wilberg.
Han trekker også frem Amedias +Alt-løsning som en vellykket satsing.
– De har brukt tid på å bygge opp substans på abonnentsiden, og er nok ganske sikre på at de vil klare å leve av dette, når de nå kutter frekvensen.
Wilberg tror også at Schibsted, Polaris og Amedias leveringstjeneste, Helt Hjem, vil begrense konsekvensene som lavere frekvens på papirutgivelsene vil gi for distribusjonen av avisene.
– I det større bildet er dette en del av en naturlig utvikling, som vi har sett over de siste ti årene. Så måtte man finne en god timing for dette, og pandemien utsatte det nok litt.
– Da hadde man ikke nok kraft til å gjøre det, selv om man kanskje burde gjort det. Nå er tiden moden, sier Wilberg.
– Før eller siden tar det slutt
– Fremdeles er noen i det norske samfunnet ikke blitt digitale. Hva vil nedskaleringen ha å si for deres mulighet til å holde seg oppdatert på nyhetsbildet?
– Man har både TV og radio. For lokale nyheter vil det kunne være en utfordring, men jeg tror du skal være veldig godt oppe i årene, om du ikke har smarttelefon i dag. Disse er jo også vesentlig enklere å bruke i dag, enn de var for 15 år siden.
Wilberg sammenligner medienes digitale transformasjon med utviklingen som har foregått i andre deler av samfunnet.
– Det blir litt som å gå i banken for å levere en sjekk. Før eller siden vil det ta slutt. Jeg tror det blir viktig å hjelpe folk over på nye plattformer, sier han.
– Hvordan kan mediene hjelpe folk med det, da?
– De kan holde arrangementer der de hjelper folk med å komme seg på nett. Om ti år er dette problemet løst, sier han.
Avslutningsvis sier Wilberg:
– Jeg kjenner mange mennesker som er veldig oppegående på nett i både 70-80-årene. De gruppene som faller utenfor, tror jeg er marginale.