I forrige uke stakk Morgenbladet.no av med prisen for «Årets nisjenettsted» da MBL delte ut sine mediepriser.
Det er derfor en glad Morgenbladet- gjeng som møter Medier24 i avisens nye lokaler i Grubbegata i Oslo. Frontsjef Tone Velldal mener avisens overgang fra NHST til Mentor Medier er en av årsakene til suksessen.
– Vi er heldige som nå har eiere som tør å la oss være oss selv i såpass høy grad, og at vi får muligheten til å lage den avisen vi selv har lyst til å lese, sier Velldal til Medier24.
Frontsjefen får støtte av sjefredaktør Sun Heidi Sæbø.
– I Mentor Medier har vi fått autonomi og tillit til å bygge opp en markedsavdeling med kompetanse på opplag, sier Sæbø til Medier24.
Og fortsetter:
– Det er ikke et stort miljø, men de har enorm spisskompetanse på Morgenbladet og hvordan vi skal bygge opplag.
– Har gått dypere ned i nisjen
Den tidligere Dagbladet-journalisten mener også at Morgenbladet de siste årene har tjent på å være tro mot sin egen identitet.
– Vi har hatt tro på at det fantes et potensial for vår type stoff. Vi gikk ikke ut i bredden, men har i stedet gått dypere ned i nisjen.
– Vi har stått kompromissløst på at det som alltid har vært Morgenbladets kjernestoff, som forskning, politikk, lange essays og anmeldelsesstoff, også kan bli veldig godt lest.
De siste årene har økonomisk sett vært vanskelige for Morgenbladet, men Sæbø forteller at situasjonen er betraktelig bedret nå.
– Det står veldig bra til. Vi leverte et historisk godt resultat i fjor, med driftsresultat på 7,4 millioner kroner.
I tidligere toppår, har Morgenbladets driftsresultater vært på litt over tre millioner kroner.
Sæbø vil ikke fortelle nøyaktig hvor mange abonnenter Morgenbladet har i dag, men forteller at de har vokst ytterligere siden de satte abonnementsrekord på tampen av fjoråret.
– Jeg kan si at vi har tredoblet antallet digitale abonnenter på to år, og at vi tror vi også kan gå ut av året med en vekst på papir.
Tror papiravisens død er langt unna
Kommersiell direktør i Morgenbladet, Ivan Solhaug, er naturlig nok også glad for utviklingen som avisen har hatt de siste årene.
På spørsmål om hvordan de har jobbet med å øke antallet abonnenter, sier Solhaug:
– Vi driver ikke med kampanjefiksfakseri. Vi bygger opplag på å selge godt redaksjonelt innhold. Hele den kommersielle strategien vår, er fundert i den redaksjonelle produksjonen og det redaksjonelle stoffet. Det har gitt veldig god effekt.
Papiravisen har langt fra sett sine siste dager hos Morgenbladet, skal vi tro den kommersielle direktøren.
– Det er ingen grunn til at vi skal tenke at papiravisen skal dø med det første. Vi er akkurat ferdig med 200-årsjubileet vårt, og det er bare 49 år til 250-årsjubileet, sier Solhaug til slutt.