Tirsdag ble det kjent at Amedia-avisene Fredriksstad Blad, Moss Avis og Sarpsborg Arbeiderblad halverer antallet ukentlige utgivelser av sine papiraviser, fra seks til tre.
Amedias konsernsjef, Anders Opdahl, forteller at justeringen kommer etter initiativ fra avisene selv.
– Mange av Amedias aviser har skrudd ned frekvensen på papir etter hvert, basert på lokale prosesser og vurderinger. Mange av dem har kommet fryktelig langt i digitaliseringen av abonnentbasene sine, sier Opdahl til Medier24.
Og fortsetter:
– Etter lokale vurderinger har flere ønsket å flytte noe av ressursbruken som går med til å lage papiravis, til et område der de vokser, nemlig det digitale.
– Tror du flere av Amedias aviser vil gjøre som sine kolleger i gamle Østfold fylke?
– Det fine med Amedia er mangfoldet av aviser. Det betyr at avisnee er på ulike steder i digitaliseringsreisen. I Østfold er de kommet langt. Det er farlig å svare på vegne av Amedia som helhet om hvordan dette vil spille seg ut. Det er store variasjoner i konsernet, som blir aktivt ivaretatt av dyktige ledere i avisene.
– Lei av alle spådommene
På spørsmål om hvorvidt frekvenskuttene i papirutgivelsene betyr at papiravisene snart er historie i Norge, svarer Opdahl:
– Nei. Jeg er ganske lei av alle spådommene med tidslinjer knyttet til papiravisene. Der har ingen truffet blink, og det vil heller ikke jeg gjøre i et intervju med Medier24.
Samtidig peker konsernsjefen på at digitaliseringen er i full gang på alle områder i det norske samfunnet. Han mener imidlertid at papiravisen fortsatt spiller en sentral rolle i mange markeder.
– Papir er en viktig kanal både markedsmessig og demokratisk mange steder. Det vil vi i Amedia forvalte etter beste evne.
– Overfor Medier24 hevder professor emeritus ved BI, Erik Wilberg, at annonsemarkedet for papir, ikke er stort nok til å opprettholde papiravisene. Er papiravisene bærekraftige for Amedia i 2021?
– Her er det store lokale variasjoner, der man noen steder mener det er mest hensiktsmessig og mulig å nå flest digitalt. Andre steder er Amedias papiraviser av så stor verdi for lokale annonsører, at problemstillingen er uaktuell, sier Opdahl.
– Å utstede én sjablong for alle avisene og si at papiravisene ikke er bærekraftige, blir for enkelt.
Vil fremdeles lage papirprodukter
Fremdeles er ikke alle nordmenn blitt fullgode digitale brukere.
På spørsmål om hvordan Amedia-avisene som kutter i frekvens, skal ivareta papirlesernes informasjonsbehov når seks utgivelser blir til tre, svarer Opdahl:
– Dette er en langsiktig utvikling. Det er ikke slik at Amedias aviser vil bli papirfrie i løpet av kort tid. Dette er en gradvis digitalisering, og i overskuelig fremtid vil Amedia lage gode analoge produkter til leserne.
I tillegg trekker han frem at også de eldre brukerne benytter seg av Amedia-avisenes tilbud på nett.
– Min far på 99 år bor i Porsanger i Finnmark. Han er nå blitt en daglig aktiv bruker av iFinnmark. Det sier noe om hvor vi er kommet på reisen. I dag holder han seg oppdatert ved hjelp av nettavisen, sier Opdahl til slutt.